Upadłość konsumencka – sposób na oddłużenie i powrót do normalnego życia
(fot. mp)
Od początku 2016 r. sądy ogłosiły ponad 3000 upadłości konsumenckich! W 2015 ogłoszono 2112 upadłości, wcześniej liczba ogłoszonych upadłości konsumenckich utrzymywała się na poziomie 12-14 rocznie. Oznacza, to że upadłość „konsumencka” staje się coraz popularniejszym sposobem na wyjście z tarapatów finansowych osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Czym jest upadłość konsumencka?
Upadłość konsumencka jest postępowaniem przewidzianym dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, którzy stali się niewypłacalni. Niewypłacalność oznacza w tym wypadku, że dłużnik nie jest w stanie wykonywać swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych, np. nie ma środków na jednoczesny zakup środków codziennego użytku oraz spłatę pożyczki.
Zasadniczą funkcją postępowania upadłościowego wobec konsumentów jest oddłużenie rzetelnego dłużnika. Zaspokojenie zaś wierzyciela jest sprawą drugoplanową wobec czego możliwe jest ogłoszenie upadłości konsumenckiej nawet takich dłużników, którzy nie posiadają żadnego majątku.
Po zakończeniu postępowania upadłościowego Sąd umarza wszystkie zobowiązania dłużnika lub ustala plan spłaty wierzycieli, który dłużnik wykonuje maksymalnie do 3 lat. Wykonanie planu spłaty prowadzi do całkowitego zwolnienia konsumenta z długów.
- Kancelaria Baran&Pluta, jako jedna z niewielu w Polsce posiada bogate doświadczenie w prowadzeniu postępowań upadłościowych, w tym upadłości konsumenckich. Ponad 40 postepowań udało nam się zakończyć bez wyznaczania planu spłaty, co oznacza umorzenie zadłużenia w całości. Ponad 300 upadłości konsumenckich na terenie całej Polski zakończyliśmy sukcesem – mówi Grzegorz Baran z kancelarii Baran&Pluta.
Jakie zmiany weszły wraz z 1 stycznia 2016 roku?
Od początku roku nastąpiły zmiany w przepisach dotyczących upadłości konsumenckiej. Po pierwsze osoba, która prowadziła działalność gospodarczą, nie musi już czekać rok od dnia jej wyrejestrowania, by złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Po drugie, wnioski o ogłoszenie upadłości składa się obecnie na urzędowym formularzu. Po trzecie, wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej byłego przedsiębiorcy może złożyć również wierzyciel jeżeli od dnia wykreślenia z właściwego rejestru nie upłynął rok. Dotyczy to również dłużnika, który faktycznie prowadził działalność gospodarczą bez dopełnienia obowiązku zgłoszenia działalności we właściwym rejestrze.
Jak przebiega proces dotyczący upadłości konsumenckiej?
Pierwszym krokiem w postępowaniu upadłościowym jest sporządzenie wniosku o ogłoszenie upadłości. Następnie wniosek ten jest rozpoznawany przez sąd, który decyduje o ogłoszeniu w stosunku do dłużnika upadłości konsumenckiej albo o jego oddaleniu. W przypadku oddalenia wniosku dłużnikowi przysługuje zażalenie do sądu drugiej instancji.
Po ogłoszeniu upadłości dłużnika rozpoczynają się równolegle dwa etapy - ustalenie listy wierzycieli i likwidacja majątku dłużnika przez syndyka. Z majątku upadłego zaspokajani są jego wierzyciele. Po zakończeniu postępowania upadłościowego sąd z urzędu wszczyna postępowanie w przedmiocie ustalenia planu spłat wierzycieli. Sąd może w wyjątkowych wypadkach umorzyć zobowiązania dłużnika bez ustalania takiego planu. W przypadku jednak ustalenia planu spłat dopiero jego wykonanie przez dłużnika powoduje umorzenie pozostałych zobowiązań.
Jakie są konsekwencje upadłości konsumenckiej?
Składając wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej należy wziąć pod uwagę skutki, jakie niesie na sobą ta decyzja. - Po ogłoszeniu przez Sąd upadłości konsumenckiej, dłużnik jako upadły nie może już swobodnie rozporządzać swoim majątkiem, co w praktyce oznacza m.in. brak możliwości sprzedaży samochodu czy mieszkania. Cały majątek upadłego staje się masą upadłości, zarządzaną przez syndyka wyznaczonego przez sąd. W skład masy upadłości oprócz nieruchomości, samochodów, wchodzi również wynagrodzenie za pracę upadłego w części niepodlegającej zajęciu. Upadły ma również obowiązek wskazać i wydać syndykowi cały majątek, dokumentację dotyczącą majątku oraz rozliczeń finansowych. Po ogłoszeniu upadłości syndyk sporządza inwentaryzację majątku masy upadłości, a następnie przystępuje do sprzedaży wszystkich wartościowych przedmiotów m.in. nieruchomości, samochodów, wartościowego sprzętu RTV i AGD, który nie jest niezbędny do prowadzenia gospodarstwa domowego. Wraz z ogłoszeniem upadłości konsument będzie mógł
zawierać tylko drobne umowy życia codziennego (zakup żywności, środków czystości itp.) - tłumaczy Grzegorz Baran z Kancelarii Baran&Pluta.
Kiedy nie można ogłosić upadłości konsumenckiej?
Kwestie te są szczegółowo uregulowane w ustawie. Zgodnie z ustawą sąd może oddalić wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej m.in. jeżeli dłużnik umyślnie doprowadził do swojej niewypłacalności lub istotnie zwiększył jej stopień wskutek rażącego niedbalstwa. Sąd może również oddalić wniosek dłużnika, jeżeli w okresie 10 lat przed dniem ogłoszenia wniosku w stosunku do dłużnika prowadzono postępowanie upadłościowe które zostało umorzone z innych przyczyn niż na wniosek dłużnika, bądź wtedy gdy ustalony dla dłużnika plan spłaty wierzycieli uchylono wobec niewykonywania przez upadłego obowiązków w nim określonych.
Znajomość podstawowych przepisów, konsekwencji prawnych i majątkowych związanych z tym postępowaniem, pomoże w podjęciu świadomej decyzji o złożeniu wniosku o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej. Tylko w 2016 roku ogłoszono ponad 3 tys. upadłości konsumenckich. - Naszej kancelarii udało się oddłużyć klientów w sumie na kilkadziesiąt milionów złotych, dlatego wszystkich tych, których dotyka bezpośrednio powyższy temat zapraszamy na pierwszą wizytę, która jest w pełni bezpłatna - tłumaczy Grzegorz Baran.