UOKiK: PKP Cargo zapłaci ponad 51 mln zł kary
Ponad 50 mln zł wpłaci do budżetu państwa PKP Cargo za złamanie
przepisów ustawy antymonopolowej. Kara została nałożona przez
Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2004 roku.
Sprawa dotyczy wydanej w czerwcu 2004 roku decyzji, w której Prezes UOKiK uznał, że PKP Cargo nadużyło swojej pozycji dominującej i ukarał kwotą 40 mln zł oraz nakazał zaniechanie stosowania kwestionowanych praktyk. W toku postępowania antymonopolowego ustalono, że sposób zawierania przez spółkę wieloletnich umów przewozowych z kontrahentami przeciwdziałał ukształtowaniu się konkurencji oraz narzucał uciążliwe warunki, przynosząc jej nieuzasadnione korzyści.
Spółka odwołała się od decyzji Prezesa UOKiK, ale z powodu nieuzupełnienia braków formalnych Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów odrzucił odwołanie. Decyzja stała się prawomocna i przedsiębiorca musi wpłacić do budżetu państwa karę - łącznie ponad 51 mln zł.
Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów daje Prezesowi Urzędu prawo do odroczenia uiszczenia kary pieniężnej albo rozłożenia jej na raty. UOKiK wziął pod uwagę argumenty przedstawione przez spółkę i zgodził się na spłatę ratalną. PKP Cargo podnosiło, że jednorazowa spłata może spowodować utratę jej płynności finansowej, a także negatywnie wpłynąć na sytuację pozostałych przedsiębiorstw z grupy PKP, których jest często największym kontrahentem. Kara zostanie zapłacona w 20 ratach po 2 mln zł każda. Pierwsza wpłata dokonana została dzisiaj wraz z ponad 11 mln zł opłaty prolongacyjnej - w związku z płatnością ratalną.
To nie jedyne kary nałożone przez Prezesa UOKiK na PKP Cargo. W styczniu 2004 roku spółka ukarana została kwotą 20 mln zł za nadużywanie pozycji rynkowej i bezpodstawne różnicowanie kontrahentów. Kolejne 10 mln zł, w roku 2005, to sankcja finansowa za złamanie prawa konkurencji poprzez uprzywilejowanie w umowie jednej ze spółek spedycyjnych. Decyzje nie są prawomocne - spółka odwołała się od nich do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.