UE chce wzmocnić bezpieczeństwo pasażerów w samolotach
Unia Europejska chce wzmocnić bezpieczeństwo podróżujących samolotami pasażerów, przede wszystkim doprowadzić do zakazu używania przez przewoźników samolotów ocenianych jako "mało pewne" - podano w Brukseli.
Na początku tego roku Komisja Europejska zaproponowała stworzenie tzw. czarnej listy niebezpiecznych linii lotniczych. Jej celem byłoby umożliwienie pasażerom uzyskania informacji na temat linii lotniczej, z której chcą skorzystać, jeszcze przed zakupieniem biletu.
Propozycja ta jest obecnie poddawana analizie przez instytucje UE. Komisja proponuje, żeby pod jej egidą ustalić wspólne kryteria, zgodnie z którymi będzie się identyfikować przewoźników.
Wiceprzewodniczący KE Jacques Barrot, który jest odpowiedzialny za transport, chce także od jesieni wzmocnić kompetencje Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (AESA). M.in. chodzi o wzmocnienie kompetencji zarówno w zakresie kwalifikacji personelu na pokładach, jak i bezpieczeństwa przewoźników z krajów trzecich.
Komisja proponuje również wzmocnienie systemu inspekcji samolotów z krajów trzecich korzystających z unijnych lotnisk. Zamierza też kontynuować wsparcie dla krajów trzecich, żeby pomagać w polepszaniu ich ustawodawstwa krajowego i zdolności do wywiązywania się ze zobowiązań międzynarodowych.
Działania te mają związek z ostatnimi tragicznymi katastrofami lotniczymi. We wtorek kolumbijski samolot pasażerski Boeing MD-80 ze 160 osobami na pokładzie roztrzaskał się w zachodniej Wenezueli. Nikt nie przeżył katastrofy. Wszyscy pasażerowie to Francuzi z Martyniki. Maszyna należała do kolumbijskich linii lotniczych West Carribbean.
Także nikt nie przeżył katastrofy cypryjskiego pasażerskiego Boeinga 737-300, który ze 121 osobami na pokładzie rozbił się w niedzielę koło Aten. Samolot towarzystwa Helios Airlines leciał z Larnaki do Pragi z międzylądowaniem w Atenach.
Cypryjska kontrola lotów podała, że przyczyną katastrofy była najprawdopodobniej utrata przytomności przez pilota wskutek rozhermetyzowania się kabiny. W przeszłości także inne samoloty Heliosa miały różne problemy techniczne.
Elwira Wielańczyk