Ucznia nie powinno się oceniać za udział we mszy św.
Ucznia nie powinno się oceniać za udział w praktykach religijnych, ponieważ w tym względzie należy przyjąć zasadę - obecną też w katechezie parafialnej przed 1990 rokiem - że "życie religijne jest przedmiotem osądu sumienia dokonywanego wobec Boga" - przypomina w wydanym komunikacie Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski.
20.12.2007 | aktual.: 20.12.2007 16:42
Wewnątrzszkolny systemem oceniania oraz wiedza ucznia: jego umiejętności, aktywność, pilność i sumienność są jedynymi kryteriami oceniania ucznia z nauki religii.
Oznacza to, że w wymaganiach nie może pojawić się zapis, że uczeń otrzymuje lepszy lub gorszy stopień w zależności od udziału w niedzielnej Eucharystii, nabożeństwach w ciągu roku liturgicznego, czy od gorliwości w przystępowaniu do pierwszopiątkowej spowiedzi, słowem w zależności od pobożności, czyli tzw. praktykowania.
Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski wyjaśnia także, że zamieszczone wcześniej na stronie internetowej KEP kryteria oceniania nie były wyrazem stanowiska Komisji Wychowania Katolickiego, ale przejawem wymiany myśli i doświadczeń katechetów, gdyż w pewnej części strona ta ma charakter katechetycznego forum.
"Obowiązujące stanowisko w sprawie wymagań edukacyjnych i oceniania zostało we wrześniu 2007 roku, po wejściu w życie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lipca 2007 r., przypomniane, jako wyrażające stanowisko Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym w Dyrektorium katechetycznym Kościoła katolickiego w Polsce" - czytamy w komunikacie.
Komisja Wychowania Katolickiego KEP przypomina również, że tak należy formować szczegółowe wymagania edukacyjne, aby pogłębiając wiedzę religijną - jak to powiedział we Włocławku Ojciec Święty Jan Paweł II - "budzić entuzjazm dla świata wartości", tym samym pomagając uczniom wierzącym w zjednoczeniu z Chrystusem - co jest celem katechizacji, poszukującym poznanie Chrystusa - co jest celem ewangelizacji, a niewierzącym - towarzyszenie we wzrastaniu w człowieczeństwie - co jest podstawową służbą człowiekowi.
Komunikat sygnowali konsultorzy Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski: profesor PAT - ksiądz Tadeusz Panuś i ksiądz Piotr Tomasik - profesor UKSW.