TVN kontra sieć Aster
Czemu TVN Turbo i TVN Style nie ma w sieci Aster? Wczoraj TVN przedstawiła 'faktyczny przebieg rozmów oraz obecny status relacji pomiędzy Grupą TVN i Grupą Aster'.
08.09.2006 | aktual.: 08.09.2006 08:21
Jak już informowaliśmy operator kablowy Aster nie przedłużył umowy z TVN-em, która wygasła z dniem 31 sierpnia 2006 r. Tym samym kanały TVN Style i TVN Turbo zostały wyłączone z oferty ASTER 1 września br.
- Kanały TVN Turbo i TVN Style zostały wyłączone z oferty ASTER z powodu znacznego podwyższenia przez nadawcę opłat licencyjnych. W świetle wyników badań oglądalności poszczególnych programów w sieci ASTER oraz w porównaniu z opłatami ponoszonymi na rzecz innych nadawców, oczekiwania TVN są zbyt wygórowane i nie przystają do realiów rynkowych - powiedziała nam kilka dni temu Joanny Pasynkiewicz, Wiceprezes Zarządu ASTER, Dyrektor Marketingu, Sprzedaży i Obsługi Klienta.
Co na to grupa TVN? Wczoraj zostało zaprezentowane oficjalne stanowisko TVN w tej sprawie.
31 sierpnia 2006 r. wygasła umowa licencyjna na emisję kanałów tematycznych TVN Turbo i TVN Style w sieciach kablowych Grupy ASTER (Warszawa, Kraków i Zielona Góra). Ceniąc długoletnią współpracę oraz pragnąc kontynuować ją w kolejnych latach, na początku kwietnia br. Grupa TVN przedstawiła Grupie ASTER propozycję nowych cen za kanały TVN Turbo i TVN Style. Przez prawie 5 miesięcy Grupa ASTER nie podjęła zaproszenia do rozmów i nie wykazała intencji uzgodnienia nowych warunków współpracy. W ostatnim tygodniu sierpnia br. Grupa Aster wyraziła chęć przystąpienia do negocjacji, w odpowiedzi na co Grupa TVN niezwłocznie przedstawiła kolejną ofertę długoterminowej współpracy.
Ponieważ Grupa ASTER nie zaakceptowała nowej ceny za TVN Turbo i TVN Style przyjętej wcześniej w tym roku przez większość podmiotów na rynku kablowo-satelitarnym, strony postanowiły zaprzestać re-emisji kanałów TVN Turbo i TVN Style w sieciach Grupy ASTER z dniem 1 września 2006 r.
Oferta dla Grupy ASTER - szóstego pod względem ilości abonentów operatora - bazowała na realnej cenie rynkowej kanałów TVN Turbo i TVN Style. Zaproponowane ceny nie odbiegały od średnich cen, które dotychczas zaakceptowało czterech z pięciu największych operatorów: Cyfra+, Multimedia, Cyfrowy Polsat i Grupa Vectra. W minionym półroczu podpisali oni z Grupą TVN długoterminowe umowy.
Cena zaakceptowana przez rynek operatorów kablowych i satelitarnych (około 300 umów na kanał TVN Turbo i ponad 200 umów na kanał TVN Style) wynosi kilka eurocentów za abonenta miesięcznie za każdy kanał. Brak akceptacji przez Grupę ASTER zaproponowanych warunków jest tym bardziej zaskakujący, iż wysokość opłat za abonament telewizji kablowej w Warszawie (gdzie Aster posiada zdecydowaną większość klientów) należy do najwyższych w kraju.
Przez 2 lata od uruchomienia TVN Turbo i TVN Style, opłata licencyjna za te kanały była symboliczna i wynosiła USD 0,01 za abonenta miesięcznie. Była to cena promocyjna i nie odzwierciedlała ani kosztów marketingowych, ani kosztów produkcji tych kanałów. A te - w związku z decyzją Grupy TVN o konsekwentnym podnoszeniu jakości oferty programowej - wzrosły. Obecna pozycja rynkowa mierzona wynikami oglądalności TVN Turbo i TVN Style plasuje je w czołówce kanałów tematycznych.
Olgierd Dobrzyński, Członek Zarządu TVN S.A. odpowiedzialny m.in. za dystrybucję kablową i satelitarną programów telewizyjnych Grupy TVN powiedział: „Rozmowy o TVN Turbo i TVN Style zostały zakończone, gdyż próbowaliśmy uzgodnić nowe opłaty licencyjne od prawie 5 miesięcy i nie widzieliśmy poważnego zainteresowania ze strony Grupy ASTER. Oferta współpracy z końca sierpnia br. również nie została zaakceptowana. Dziwi to, gdyż obecne ceny zaakceptowało kilkuset innych operatorów, w tym znacznie większych, niż Grupa ASTER. Źle się stało, że poróżniło nas kilka groszy... Bardzo żałuję, bo konsekwencje braku docenienia wartości naszych kanałów przez Grupę ASTER poniosą przede wszystkim nasi wierni widzowie. TVN Turbo i TVN Style zaprezentują jesienią nowe i atrakcyjne formaty telewizyjne. Od wielu miesięcy próbowaliśmy zainteresować Grupę ASTER naszymi programami i wciąż wierzymy, że – pomimo rozstania - Grupa ASTER doceni wartość naszych kanałów tak jak zrobili to inni operatorzy.”