Trudniej będzie o Oscara za "Najlepszy film". Zmieniają się zasady

Oscar za "Najlepszy film". Twórcy będą musieli bardziej się postarać, by produkcja otrzymała prestiżową nagrodę. Zmieniają się zasady przyznawania Oscarów.

Nowe zasady przyznawania Oscarów
Nowe zasady przyznawania Oscarów
Źródło zdjęć: © Getty Images
Anna Piątkowska-Borek

09.09.2020 | aktual.: 01.03.2022 13:51

Amerykańska Akademia Filmowa zamierza zmienić zasady przyznawania Oscarów. Pojawiło się wiele kryteriów, które będzie musiała spełnić produkcja, by możliwe było przyznanie prestiżowej nagrody.

Nowe zasady przyznawania Oscarów. Trzeba będzie się bardziej postarać

Amerykańska Akademia Filmowa zamierza wprowadzić „progi różnorodności”. W ramach inicjatywy Academy Aperture 2025 ogłoszone zostały nowe standardy. Produkcje nominowane do nagrody za "Najlepszy film" będą musiały nowe kryteria.

Chodzi o cztery grupy:

A – reprezentacja na ekranie, tematy i narracje

B – szefostwo nad kreacją i ekipa projektowa

C – dostęp do branży i możliwości

D – rozwój widowni

Kiedy film będzie mógł dostać Oscara?

Co oznaczają poszczególne progi? Przy przyznawaniu Oscara za "Najlepszy film" pod uwagę będzie brane szereg nowych kryteriów.

Oscary. Próg A:

– Jeden z głównych aktorów lub aktorów drugoplanowych, którzy pełnią w filmie znaczącą rolę, musi pochodzić z mniejszości etnicznej (m.in. Azjaci, Afroamerykanie, rdzenni Amerykanie i osoby pochodzenia latynoskiego, azjatyckiej, latynoskiej).

– 30 proc. aktorów, grających role drugoplanowe, mają stanowić kobiety, mniejszości rasowe/etniczne, LGBTQ+, osoby niepełnosprawne - chodzi o przynajmniej dwie z wymienionych grup.

– Główna oś tematyczna filmu będzie musiała skupiać się na problemach przynajmniej jednej z tych czterech grup.

Oscary. Próg B:

– Dwa (lub więcej) ważne stanowiska dla produkcji filmu muszą objąć przedstawiciele grup, które są niedoreprezentowane (chodzi o stanowisko reżysera, scenarzysty, kompozytora, montażysty itd.).

Oscary. Próg C:

– Podczas produkcji filmu należy zapewnić możliwość organizacji szkoleń, a także miejsca pracy dla osób z niedoreprezentowanych grup.

Oscary. Próg D:

– W przypadku marketingowców również należy zadbać o różnorodność. To z kolei ma umożliwić dotarcie do jak najszerszej widowni.

W najbliższych latach Amerykańska Akademia Filmowa będzie weryfikowała, czy jest szansa na spełnienie przez produkcje wspomnianych wyżej kryteriów.

"Nasze ramy muszą zostać poszerzone, by odzwierciedlać zróżnicowanie ogólnoświatowej społeczności zarówno w tworzeniu obrazów jak i w przypadku ich odbiorców. Wierzymy, że te standardy dotyczące inkluzywności będą katalizatorem długotrwałej, fundamentalnej zmiany w naszej branży" - oświadczyła cytowana przez TVN Amerykańska Akademia Filmowa.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (14)