W Gdyni powstaną nowe drogi dla rowerów
Gdynia przyjaźniejsza dla rowerów? Zarząd Dróg i Zieleni od ul. Starowiejskiej do ul. Obrońców Wybrzeża planuje wydzielić rowerowy kontrapas. Dzięki wyznaczeniu jego trasy rowerzyści będą mogli w łatwiejszy sposób przejechać odcinek od ścieżki na ul. Władysława IV do terenu Dworca PKP.
- W związku z brakiem odpowiednich warunków pogodowych (zbyt niskie temperatury) odłożyliśmy malowanie pasów na czerwono do wiosny 2016 roku. Większą uwagę kierowców, będą, póki co, zwracać liczne znaki ostrzegawcze A-24 "rowerzysta" - informuje Rafał Studziński, zajmujący się drogami rowerowymi z ramienia gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Fizyczne oddzielenie kontrapasa będzie stworzone tylko w obszarze skrzyżowań, za pomocą zamontowanych wysepek. Na pozostałych odcinkach nie oddzielamy pasa ruchu dla rowerów (oddzielony fizycznie nie byłby pasem ruchu, a drogą dla rowerów), pozostawiając możliwość postoju samochodów - dodaje.
Na czym polegać będą zmiany? Poza wyrysowaniem pasów, zmieni się również organizacja ruchu. Ulice Starowiejska, Zgoda, Mściwoja, Zygmunta Augusta i Abrahama, od Starowiejskiej do 10 Lutego, zostaną oznaczone strefą ograniczonej prędkości do 30 km/godz. Rowerzyści również tam będą mogli poruszać się w obu kierunkach ulicy.
Budowa kontrapasów to rozwiązanie, które polskie samorządy zaczerpnęły z zachodniej Europy. Są one szczególnie popularne w Holandii, Danii oraz Szwajcarii. Ich budowa jest efektem nowelizacji prawa, którą przeprowadziło we wrześniu tego roku Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Nowe rozporządzenia o wytycznych oznakowania dróg, w sposób jednoznaczny dopuściło wyznaczanie kontraruchu rowerowego.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem zdarzenia? .