Urząd miasta z e‑usługami to już standard? Sprawdzamy
Urząd dostępny dla wszystkich? Punkt obsługi mieszkańców w galerii handlowej, urząd otwarty w soboty. Sprawdziliśmy, w jaki sposób urzędnicy starają się ułatwić kontakt z mieszkańcami.
- Monitoring liczby spraw załatwianych w punkcie obsługi mieszkańców Bronowice prowadzony jest na bieżąco, każdego dnia. We wrześniu br. przeciętnie ok. 50 osób dziennie złożyło wnioski w sprawach należących do kompetencji Wydziału Spraw Administracyjnych, nie licząc osób zasięgających informacji bezpośrednio lub telefonicznie - mówi Wirtualnej Polsce Tomasz Popiołek, Dyrektor Wydziału spraw Administracyjnych w krakowskim magistracie.
W punkcie obsługi mieszkańców, mieszczącym się w jednej z krakowski galerii handlowych rotacyjnie pracuje dwóch urzędników. W ciągu dwóch lat od otwarcia zmieniła się jednak jego rola. W początkowym okresie istnienia, punkt pełnił funkcję stanowiska informacyjnego, gdzie mieszkańcy podczas robienia zakupów dowiadywali się jak rozwiązać swój problem. Obecnie w galerii handlowej można m.in. złożyć wniosek o dowód osobisty, dokonać wszelkich czynności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. W efekcie popularność punktu w październiku br. otwarto kolejny tego typu miejsce w innej krakowskiej galerii handlowej. Inny sposób na poprawę jakości obsługi mieszkańców wymyślili urzędnicy gdyńskiego magistratu.
- Od maja 2007 r. Sala Obsługi Mieszkańców w gdyńskim Urzędzie Miasta, jako jedynym w kraju, jest czynna w każdą sobotę, świadcząc różnorodne usługi urzędowe. Czynne są tutaj stanowiska dowodów osobistych, rejestracji pojazdów, ewidencji ludności oraz kasa - informuje Wirtualną Polskę Joanna Grajter z gdyńskiego urzędu miejskiego.
Ilu mieszkańców korzysta z tego? Od 2007 roku obsłużono już ponad 100 tys. "sobotnich" interesantów. Jak informuje magistrat, tego dnia do okienek przychodzi średnio ok. 230 osób. Najczęściej pojawiają się osoby zameldowane w Gdyni, które mieszkają poza miastem. Zazwyczaj składają wnioski o wydanie nowych dowodów osobistych.
Jednym ze sposobów przyspieszenia pracy urzędów jest ich dalsza cyfryzacja. Jak wykazał raport Najwyższej Izby Kontroli tylko nieliczne urzędy miejskie mogły pochwalić się dużą liczbą e-usług przydatnych mieszkańcom. Najgorzej w tym zakresie jest w Lesznie, Mińsku Mazowieckim, Stargardzie Szczecińskim i Szczecinku, gdzie świadczona jest tylko jedna, obligatoryjna e-usługa - Elektroniczna Skrzynka Podawcza. Liderem w tym zakresie jest Dąbrowa Górnicza, gdzie przez internet można uzyskać m.in. uzyskać poradę prawną lub odpis aktu stanu cywilnego, dostać zaświadczenie o przeznaczeniu terenu lub zarejestrować posiadane zwierzę.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem zdarzenia? .