Jak działa Pomorska Kolej Metropolitarna?
Dwa miesiące temu ruszyła PKM. Przez pierwszy miesiąc z jej usług skorzystało 100 tys. pasażerów, a "Wrzeszcz", "Port Lotniczy" i "Strzyża" to najpopularniejsze przystanki. Nadal głównymi problemami są braki biletomatów oraz kasowników.
28.10.2015 | aktual.: 31.10.2015 05:27
- Pomorska Kolej Metropolitarna to wbrew pozorom bardzo świeża inwestycja, która cały czas się rozwija. Tylko we wrześniu przewieźliśmy ponad 100 tys. ludzi. Cały czas do prawidłowej oceny funkcjonowania połączenia brakuje ostatniego puzzla - połączenia z Kościerzyną. Ruszy ono w połowie grudnia. Dopiero wówczas zyskamy odpowiednią perspektywę - mówi Wirtualnej Polsce Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu SKM.
Jak wynika z danych PKM, największym zainteresowaniem pasażerów cieszą się przystanki „Wrzeszcz”, „Port Lotnisko” oraz „Strzyża”. O dobrym wyniku ostatniej ze stacji decyduje dogodna lokalizacja. Nieopodal peronu znajduje się kampus Uniwersytetu Gdańskiego oraz Centrum Usług Wspólnych. Ostatnie miejsce w tym zestawieniu zajmuje stacja „Niedźwiednik”. Niewątpliwie jest to jeden z bardziej malowniczych przystanków, ale ze względu na usytuowanie na skarpie, w oddaleniu od zabudowy wielorodzinnej, nie przyciąga zbyt dużej liczby pasażerów.
Problem dojazdów do Śródmieścia? Jednocześnie okazuje się, że niewielka liczba kursów docierających do stacji Gdańsk Główny nie stanowi problemu. Kursy te cieszą się mniejszym zainteresowaniem pasażerów. Szczególnie że jeden bilet pozwala na przesiadki z PKM na SKM w obrębie miasta, bez konieczności dopłacania do przejazdu. Cały czas jednak są miejsca, gdzie kupno biletu jest utrudnione.
- Osiem biletomatów zostanie uruchomionych do końca grudnia tego roku, podobnie jak kasowniki na brakujących przystankach. Planujemy również uruchomienie w niedługim czasie kas biletowych w Kartuzach, Kościerzynie i Somninie – dodaje Głuszek.
Według przeprowadzonych badań z PKM może korzystać rocznie od 6,5 do 10,5 mln pasażerów. Dzięki PKM Gdańsk odzyska bezpośrednie połączenie kolejowe z Kartuzami i Kościerzyną, zniszczone w czasie II wojny światowej. PKM to pierwsza wybudowana od 40 lat linia kolejowa w Polsce, a także pierwsza wybudowana przez samorząd. Warta miliard złotych inwestycja została w 68 proc. sfinansowana z funduszy europejskich.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem zdarzenia? .