Tak czy owak autostrady z naszej kieszeni
Rząd zaakceptował projekt nowelizacji ustawy o płatnych autostradach. Zakłada on m.in., że budowa i modernizacja dróg krajowych finansowana będzie przede wszystkim z pobierania opłaty paliwowej, która wyniesie 95 zł za tonę paliwa lub gazu.
10.06.2003 21:36
"Głównym źródłem zasilania Krajowego Funduszu Autostrad ma być tzw. opłata paliwowa pobierana od producentów, importerów oraz sprzedawców paliw silnikowych i gazu, wykorzystywanych do napędu pojazdów samochodowych" - poinformowano w komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu.
Odrębnie potraktowano sprzedaż gazu do pojazdów samochodowych, mając na uwadze to, iż gaz wykorzystywany jest do różnych celów gospodarczych.
Opłaty paliwowe będą pobierać urzędy skarbowe i celne.
W przypadku przyjęcia ustawy przez Sejm, w latach 2002-2005 przewiduje się oddanie do eksploatacji około 500 km autostrad i 200 km dróg ekspresowych, a także ponad 40 nowych obwodnic miast.
Na lata 2002-2005 nakłady na utrzymanie dróg i ich naprawę, budowę autostrad i dróg ekspresowych, wzmocnienia szos oraz przebudowę dróg krajowych - oszacowano na 37 mld zł.
Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że program budowy autostrad wymaga wsparcia ze środków publicznych. Wspieraniu budowy autostrad w systemie koncesyjnym służył dotąd Krajowy Fundusz Autostradowy, utworzony w Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK)
, który nadal będzie zarządzał tymi środkami, ale będzie miał rozszerzone uprawnienia.