Szymański: Nie chcieliśmy prowadzić Brytyjczyków na gilotynę
- Musimy wszelkimi sposobami uniknąć brexitu, który będzie chaotyczny i pozbawiony umowy międzynarodowej. Bezumowny brexit oznacza niepewność dla wszystkich. Dlatego daliśmy Brytyjczykom dodatkowy czas - mówi Konrad Szymański. Wiceminister spraw zagranicznych był gościem programu Michała Kobosko "Racja stanu".
Jedno jest pewne dla Unii Na pewno… Rozwiń
Transkrypcja:
Jedno jest pewne dla Unii
Na pewno dla Polski
Powinno być kluczowe
Aby wszystkimi sposobami
Jakiekolwiek sposoby będą to
To potrzebne konieczne
Uniknąć Brychcy to który będzie chaotyczny
I pozbawiony umowy międzynarodowej ponieważ
Bezumowny breaks it oznacza niepewność dla przedsiębiorców
Oznacza
Słabsze jednak gwarancję bo krajowe gwarancję
One będą pełne ale jednak krajowe
W stosunku do obywateli
Poważne ryzyko zaburzenia
Wykonywania zobowiązań finansowych Wielkiej Brytanii
W tej perspektywie finansowej
Naprawdę jest powód do tego żeby okazać
Cierpliwość jest powód do tego żeby
Okazać
Ostrożność
W tej sprawie
Bezumowny breaks i gdzie są
Fatalne dla Wielkiej Brytanii
Ale będzie również zły dla Unii
Nie chcieliśmy
Aby rada europejska
Ubiegłym tygodniu
Mówimy o szczycie
Rysy szczyt
Przyjął scenariusz pierwotnie proponowany
Który zakładał tak naprawdę automatyczną gilotynę 29 marca NIP
Piliśmy wartości dodanej
Uważamy że jeżeli cokolwiek ważnego
Ma się zdarzyć brytyjskie wPolityce
To trzeba dać najmniej dwa tygodnie
Czasu na to ale co te dwa tygodnie zmienią
Zmieniam to że ewentualny kryzys
Brytyjski parlament
Mecze w tym tygodniu
Nie będzie prowadził do automatycznego nieodwołalnego bryksy to bezumownego 29 czyli
Czy w piątek
Dwa tygodnie to nie jest dużo presja czasowa pozostaje
Natomiast jeżeli miałbyś
Dostać coś fundamentalnego w brytyjskim parlamencie
To wymaga czasu
Bylibyśmy zadowoleni aby faktycznie ten scenariusz tego Brychcy to który
To dzisiaj nabiera
Większego prawdopodobieństwa
W ostatniej chwili
Justyna ruszam zrzuconym
Ze stołu
I to wymaga czasu to wymaga ostrożności i dlatego pierwotne założenia
Stanowiska szczytu były
Szkodliwe podnosi ryzyko niepotrzebnie
Natomiast te które wynegocjowaliśmy w trakcie tej nocy
Głównie na skutek na
Polski która
Zablokowała pierwotne
Rozwiązania dają nam więcej ostrożności
I dają jeszcze jedną szansę na to
Żeby z tego zderzenia
Zrezygnować
Twardy brak SSID
Co by
Zaczął dla Polski
Obywateli na wysp
Sport dla Polski
Firm dla Polaków
To wyjeżdżają też to
Jeżeli chodzi o prawa obywateli otworzyliśmy
Ten sam Zac
Teraz pełen zakres unijny zakres
Powiedzieć ochrony praw obywateli polskich
Żyjących
Wielkiej Brytanii
Na zasadzie działań w prawie krajowym te te działania są już wdrożone i
I po stronie brytyjskiej
I po stronie polskiej
Więc nie spodziewam się tutaj nawet
Przypadku chaotycznego twardego Brychcy to
Jakichkolwiek zaburzeń które byłyby
Którego graniczyły te prawa ona oczywiście są nieprzyjemne ponieważ że ktoś
Ktoś mieszka w danym kraju i widzisz OK
Polityczne wymyka się z
Spod kontroli
Ma prawo się niepokoić
Ale jestem przekonany że prawa Polaków
Nie ucierpiał nawet w przypadku twojego tak zwanego bezumownego
Brychcy to
Inne problemy są związane
Z tym jak będzie wyglądał handel
Tutaj dla bezumownego plexi
Nie ma kompensacji
100% nie ma mechanizmu
Nie ma nie ma mechanizmów zastępczych
Które by mogły uchronić
Stu procentach interesy
Przedsiębiorców
I tych którzy są uczestnikami handlu
Z wyspami ponieważ
Jeżeli umowa upadnie
To będzie oznaczało że nie mam okresu przejściowego
Który zakładał obecność Wielkie
Pytanie w unii celnej i rynków
Usunąłem
To oznacza że stosunkowo szybko dajmy na to 12 kwietnia bądź
22 maja
Ustaje członkostwo we wspólnym rynku
I unii celnej
Handlem rządzą reguły WTO Co oznacza
Możliwość prowadzenia bariery
Celnych ale także pozataryfowych
W tej dziedzinie również robimy dość dużo jako polska a także jako Unia
Bo awaryjnie przedłużyli śmy już dzisiaj jesteśmy gotowi do tego żeby przedłużyć i ważność dokumentów
Które decydują o
Dopuszczenie na rynek
Załatwiliśmy wszystko co można było Jeżeli chodzi o
Utrzymanie transportu
O której jest
By wałkiem koniecznym dla handlu
Transportu Drogowego o tym żeby ciężarówki nie stanęły po 2
Stronach kanału La Manche
Tak tak chodzi o to aby aby podtrzymać
Możliwość prowadzenia
Usług transportowych
Na wyspach
Jutro dostanę to wszystko rzucił się na zasadach wzajemności
Tak aby te towary w ogóle mogły krążyć
To jest
Transport drogowy
Morski
I i lotniczy tutaj wychodząc z Unii nagle
Trzeba otworzyć pewne reguły wzajemnego dostępu do rynku
Jest dość skomplikowane prawnie ale
Kilkanaście miesięcy
Mamy te rozwiązania więc nie nastąpi tąpnięcie radykalne stuprocentowe
Ale dołożenie jakich
Kolwiek procedur celnych Nana
Pod kanałem La Manche na
Eurotunelu
Oczywiście jest nie
Nieprawdopodobnie Ryzykowny
Momentem ponieważ Eurotunel działa na granicy z
Twoje przepustowość