PolskaSzef komisji badającej katastrofę smoleńską: mamy nowe nagrania z Tu-154

Szef komisji badającej katastrofę smoleńską: mamy nowe nagrania z Tu‑154

• Łotwa przekazała Polsce nowe nagrania z prezydeckiego Tu-154 - informuje tygodnik "wSieci"
• Taką informację wyjawił w wywiadzie z tygodnikiem dr Wacław Berczyński
• Szef komisji badającej przyczyny katastrofy smoleńskiej mówił także o budowie modelu Tu-154
• Ma on pomóc w wyjaśnieniu przyczyn katastrofy z 10 kwietnia 2010 r.

Szef komisji badającej katastrofę smoleńską: mamy nowe nagrania z Tu-154
Źródło zdjęć: © PAP/EPA | SERGEI CHIRIKOV

23.05.2016 | aktual.: 23.05.2016 10:52

Dr Wacław Berczyński, szef komisji badającej przyczyny katastrofy smoleńskiej, ujawnił w rozmowie z tygodnikiem "wSieci", że Łotwa kilka tygodni temu przekazała Polsce nowe nagrania dotycząca prezydenckiego samolotu Tu-154M, który 10 kwietnia 2010 roku rozbił się w Smoleńsku. Jak dodał, chodzi o korespondencję samolotu z wieżą w Smoleńsku.

- Ciekawe, że właśnie Łotysze mieli dostęp do korespondencji polskiego samolotu z wieżą w Smoleńsku. Bo o takie nagranie chodzi. (...) Jest bardzo czyste i mamy zaufanie, że nie jest manipulowane. Skorelujemy je z dotychczasowym materiałem głosowym, który otrzymaliśmy od Rosjan. (…) Wiemy natomiast, że część nagrania z kokpitu - ta ostatnia, najbardziej istotna - nie była wykorzystana w komisji Millera. Na dziś mogę powiedzieć jedynie, że mamy do czynienia ze zdarzeniami odbiegającymi od normy. Dlatego w komisji Millera uznano, że nie będzie to uwzględniane - stwierdził dr Wacław Berczyński w rozmowie z tygodnikiem "wSieci".

- Przed nami m.in. zsynchronizowanie na jednej osi czasowej wszystkich nagrań (uwzględniając wszelkie przesunięcia czasowe zapisów na różnych rejestratorach) danych parametrycznych, przechyleń, przeciążeń, właściwości terenu - dodał szef komisji.

Berczyński wyjawił także, że zakupione zostanie bliźniacze skrzydło samolotu, a także zbudowany model Tupolewa. - Powstanie wierna kopia samolotu w mniejszej skali. Sprawdzimy, jak Tu-154M zachowuje się w różnych sytuacjach w locie, przy lądowaniu, ze zmiennym położeniem klap, również przy utracie końcówki skrzydła. Pozwoli to ostatecznie odpowiedzieć na pytanie, czy przy braku fragmentu skrzydła możliwe było wykonanie półbeczki" - stwierdził szef komisji.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (845)