Trwa ładowanie...

Sypie się kolejna teoria MON o wypadku MiGa-29. "Doświadczony pilot" jest raczej początkujący

- Doświadczony pilot z nalotem 200 godzin? Ja na takim etapie czułem się zaledwie początkującym pilotem. Nawet mając 400 wylatanych godzin na tej maszynie czułem się średniozaawansowany - ocenia w rozmowie z WP były pilot samolotów MiG-29.

Sypie się kolejna teoria MON o wypadku MiGa-29. "Doświadczony pilot" jest raczej początkującyŹródło: Youtube.com
d1kypbw
d1kypbw

Jak wiadomo tuż po wypadku MIGa-29 poinformowano, że "za sterami maszyny siedział doświadczony, 28-letni pilot, o bardzo dobrym stopniu wyszkolenia". To słowa pułkownika Piotra Iwaszki, dowódcy 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego. Dodał, że pilot miał "ponad 400 godzin dolotu, ponad 200 godzin nalotu na Mig-ach 29, w tym roku niemalże 80 godzin".

Nazywanie tylu godzin "dużym doświadczeniem" budzi zdziwienie naprawdę doświadczonych pilotów Sił Powietrznych. - Dziwię się takim słowom dowódcy. Chodziło mu zapewne o nadane pilotowi uprawnienia pilota pierwszej klasy. Z takim doświadczeniem na pewno mówimy o osobie, która właśnie stała się pełnowartościowym pilotem bojowym, jednak dopiero rozpoczynającej karierę na wysokim poziomie - mówi emerytowany pilot.

Pilot MiGa 29 powołuje się przy tym na instrukcję "Kryteria kwalifikowania pilotów na samolotach bojowych typu MiG-29". Opisuje ona zasady nadawania pilotom kwalifikacji. Według niej pilotem pierwszej klasy (czyli najwyższej) staje się oficer mający 500 godzin wylatanych w powietrzu i 200 na konkretnym typie maszyny. Taka osoba, jest "dopuszczona do wykonywania lotów na zwalczanie celów powietrznych - zadań zaawansowanych" - cytat z instrukcji. Z kolei inny dokument MON mówi, że każdy pilot MiGa-29 powinien spędzić w powietrzu 80 godzin rocznie.

Ile to jest "naprawdę doświadczony"?

Jeśli zestawić to z informacjami podawanymi przez MON - wynika, że pilot roztrzaskanego MiGa jest właśnie świeżo upieczonym pilotem pierwszej klasy. Co oznacza być naprawdę doświadczonym pilotem? Rozmówca WP przeszedł na emeryturę mając ma prawie 10 tysięcy wylatanych godzin, w tym ponad 2 tysiące godzin na maszynach pochodzenia radzieckiego.

Zobacz też: konferencję na miejscu wypadku. "To pierwszy w Polsce wypadek tej maszyny"

Przypomnijmy, że to nie jedyna wątpliwość jaka pojawiła się w sprawie wypadku MiG-29. Początkowo informowano, że pilot katapultował się z maszyny. Okazało się to jednak nieprawdą i wiceminister Kownacki zdementował własne słowa.

d1kypbw

Zastosowany w MiGach-29 fotel umożliwia katapultowanie z zerowej wysokości, przy niewielkiej prędkości. Nie ma więc podstaw, aby w sytuacji awaryjnej podczas podejścia do lądowania, nie używać fotela - oceniał w WP Maciej Lasek. - Z cudem graniczy to, że pilot wyszedł z takiego wypadku z minimalnymi obrażeniami. Pamiętajmy, że podczas podejścia do lądowania w nocy niewiele widać. Było więc nieprzewidywalne, jak takie lądowanie się zakończy - komentował.

Cisza nad wrakiem

MON wciąż nie poinformował kim właściwie jest pilot, który wyszedł cało z wypadku. Nieoficjalnie wiadomo, że wszyscy, którzy mieli z nim kontakt mają kategoryczny zakaz wypowiadania się w mediach. Ministerstwo Obrony Narodowej pociągało w tej sprawie za wszystkie sznurki. Zakaz objął nawet leśników i strażaków, którzy jako pierwsi dotarli do rozbitka.

Do wypadku doszło 18 grudnia, kilka kilometrów od pasa lotniska w Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Wieża utraciła kontakt z pilotem maszyny, kiedy podejmował on manewr do lądowania. Mig-29 zniknął z radarów około 17. Rannego pilota i wrak maszyny znaleziono po ok. trzech godzinach. Okoliczności wypadku bada Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. - Warunki atmosferyczne, w których lądowały samoloty, gdy wydarzył się ten incydent, były zadowalające, spełniały wymogi. Nie spekulujemy, co mogło być przyczyną incydentu do momentu wyjaśnienia przez komisję. Nawet przypuszczenia mogą okazać się błędem - podkreślał płk. Iwaszko.

d1kypbw
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1kypbw
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj