Superszybkie pociągi również w Polsce
PKP Intercity kupiło 20 szybkich pociągów Pendolino
Superszybkie pociągi również w Polsce. Kiedy? - zdjęcia
PKP Intercity kupiło od konsorcjum, którego liderem jest włoski Alstom, 20 szybkich pociągów Pendolino. Pociągi mają jeździć na trasie Kraków-Katowice-Warszawa-Gdańsk. Planowane ceny biletów to koszt około 60-150 złotych. Kiedy zobaczymy superszybkie maszyny na polskich torach?
(PAP/Alstom Transport/PKP Intercity/ked)
Superszybkie pociągi również w Polsce
Jak powiedział na poniedziałkowej konferencji prasowej prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, nowe pociągi zapewnią pasażerom najwyższy standard podróży. - To skok do przodu dla polskiej kolei - podkreślił. Jednak pociągi mają zostać oddane do użytku dopiero w 2014 roku.
Superszybkie pociągi również w Polsce
Nowymi pociągami pasażerowie będą mogli pokonać trasę Warszawa - Gdańsk w 2 godz. 30 min. (obecnie 5 godz. 10 min.) trasę Warszawa - Kraków w 2 godz. 15 min. (obecnie 2 godz. 53 min), Warszawa - Katowice w 2 godz. 10 min (obecnie 2 godz. 41 min.), natomiast z Krakowa do Gdańska przejadą w 4 godz. 55 min. (obecnie 8 godz. 20 min).
Superszybkie pociągi również w Polsce
Jednak żeby stało się to możliwe, kolejarze muszą skończyć remont linii E65, po której będą jeździć Pendolino. Obecnie linia jest w trakcie wieloletniego remontu, w wielu miejscach obowiązują ograniczenia prędkości, miejscami ruch odbywa się wahadłowo. Przedstawiciele prowadzącej remonty spółki PKP PLK zapewniają, że do 2014 r., kiedy Pendolino mają wyjechać na tory znaczna część remontów będzie już zakończona.
Superszybkie pociągi również w Polsce
Wartość kontraktu to 665 mln euro. Obejmuje on dostawę 20 pociągów mogących rozwijać prędkość do 250 km/godz., budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.
Superszybkie pociągi również w Polsce
- Cena jest bardzo atrakcyjna, na rynku europejskim nie znajdziemy tak atrakcyjnej ceny - podkreślił Malinowski. Kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, z którego będzie współfinansowany zakup, kolejarze będą spłacać przez 15 lat.
Superszybkie pociągi również w Polsce
Jak poinformował prezes, umowa nie obejmuje dostawy pociągów z tzw. "wychylnym pudłem". Jest to technologia konstrukcji nadwozia pociągu, która umożliwia szybsze pokonywania zakrętów.
Superszybkie pociągi również w Polsce
Malinowski wyjaśnił, że technologia ta pozwalałaby pokonywać trasę Warszawa - Gdynia o 12 minut szybciej niż pociąg bez wychylnego nadwozia, trasę Warszawa - Kraków o 5 minut szybciej, a czas przejazdu między Warszawą, a Katowicami byłby taki sam. Natomiast koszt zakupu takich pociągów i ich utrzymania byłby o 8-10 proc. wyższy. Rezygnację z pociągów z wychylnym nadwoziem nazwał "decyzją czysto biznesową".
Superszybkie pociągi również w Polsce
PKP Intercity w ciągu trzech miesięcy musi wpłacić zaliczkę. Połowa pieniędzy na zakup pociągów ma pochodzić z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, a reszta z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Superszybkie pociągi również w Polsce
Kredyt ten musi jeszcze otrzymać rządowe gwarancje. Obecny na konferencji minister infrastruktury Cezary Grabarczyk zapewnił, że nie zna powodów, które miałyby uniemożliwić sfinansowanie kontraktu.
(PAP/Alstom Transport/PKP Intercity/ked)