Stypendia za "wewnętrzny motorek"
547 wybitnie uzdolnionych uczniów szkół
podstawowych, gimnazjów i szkół średnich zostało w tym roku
stypendystami Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. Wśród nich jest
61 osób, które nominacje na stypendystów otrzymały pierwszy raz.
Nowym stypendystom nominacje wręczono uroczyście w poniedziałek na Zamku Królewskim w Warszawie. "Cały świat, wszystko co nas otacza to chemia. Chemia to także dziedzina pełna tajemnic, które kuszą by je zbadać" - tak o swojej pasji opowiada Kasia Zielińska, uczennica II klasy liceum ogólnokształcącego z Sochaczewa, która w tym roku po raz pierwszy została stypendystką Funduszu.
"Stypendia przyznawane przez Krajowy Fundusz to specyficzne stypendia. Nasi stypendyści nie otrzymują pomocy w postaci pieniędzy, ale pomoc w postaci opieki naukowej, najlepszej jaka może być zaoferowana w kraju" - powiedział przewodniczący Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci prof. Jan Madeyski.
Zasadą Funduszu jest pomoc w poszerzaniu aktywności twórczej i badawczej poprzez "organizowanie sytuacji sprzyjających rozwojowi uzdolnień specjalnych i rozwojowi ogólnemu, wspieranie finansowe przy wyjazdach na obozy językowe, kursy muzyczne, konkursy muzyczne i baletowe czy zakupie instrumentów" - wyjaśnił Madeyski.
Stypendia przyznawane są w czterech kategoriach: uzdolnienia poznawcze (nauki humanistyczne i nauki ścisłe), uzdolnienia muzyczne, uzdolnienia baletowe i uzdolnienia plastyczne. Decyduje czterostopniowa procedura kwalifikacyjna.
"Dzieci zdolnych i bardzo zdolnych jest w Polsce bardzo dużo. Nie możemy pomóc wszystkim. Spośród wszystkich zgłoszonych do nas wybieramy te dzieci i młodych ludzi, którzy mają 'wewnętrzny motorek', silną, własną pasję badawczą" - dodał przewodniczący Funduszu.
Wśród tegorocznych stypendystów jest 360 uzdolnionych poznawczo, 146 - muzycznie, 16 - baletowo i 25 - plastycznie. 30% spośród nich mieszka na wsi i w małych miasteczkach, 55% - poza miastami wojewódzkimi.
W tym roku Fundusz chce zorganizować dla nich: 14 specjalistycznych warsztatów naukowych i staży badawczych, 10 seminariów humanistycznych, 2 wielodyscyplinarne obozy naukowe, warsztaty muzyczne i plastyczne, 2 spotkania wielodyscyplinarne, 20-25 koncertów i 4 wystawy.
Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci powstał w 1981 r. Działania na rzecz wybitnie zdolnych rozpoczął w 1983 r. Dotychczas przyznał ponad 4 tys. dzieci i młodzieży ponad 6630 nominacji na stypendystów (Nominacje przyznawane są tylko na rok, ale można otrzymać je kilka lat z rzędu. Rekordziści mieli je po 8-9 lat).
"Jedną z najważniejszych rzeczy jaką mi dało bycie stypendystką Funduszu to przede wszystkim barwne kontakty z rówieśnikami, którzy również mieli bardzo szerokie, głębokie zainteresowania. Wiele z tych znajomości utrzymuję do dzisiaj. Po drugie dał mi możliwość poznania prawdziwej nauki i jej świata, pracowanie w prawdziwych laboratoriach naukowych, prowadzenie prawdziwych badań" - uważa Justyna Staluszka, nauczycielka I LO im. Mikołaja Kopernika w Łodzi, doktoranta na Wydziale Chemii Politechniki Łódzkiej, która była stypendystką Funduszu przez 5 lat.
"Jedną z unikalnych cech Funduszu jest to, że jego stypendyści mogą rozwijać się nie tylko w jednej dziedzinie, która jest ich pasją. Przy okazji warsztatów naukowych i obozów matematycy chodzą na koncerty muzyczne i do teatru, a biolodzy na wykłady z filozofii i w ten sposób rozwijają się wszechstronnie" - dodał dr Tomasz Schreiber z Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, który również był stypendystą Funduszu, a teraz sam organizuje zajęcia stypendystom.