Spór o religię w szkołach. Wiemy, co sądzą o tym Polacy
Spór resortu edukacji i episkopatu w sprawie warunków organizowania lekcji religii trwa. Na zlecenie Wirtualnej Polski opinie Polaków w tej kwestii zbadał United Surveys. Widać, że rozwiązanie proponowane przez minister Nowacką popierają zwolennicy obozu rządzącego. Co ciekawe, co czwarty wyborca PiS-u i Konfederacji też zgadza się z takimi wytycznymi.
Pytanie brzmiało: Od września ma obowiązywać rozporządzenie MEN o łączeniu lekcji religii, gdy w klasie chce się jej uczyć mniej niż siedmioro uczniów. Będzie można łączyć grupę uczniów z klas I-III albo klas IV–VI albo klas VII i VIII. Episkopat mówi, że to zła decyzja, a stosowanie rozporządzenia zawiesił Trybunał Konstytucyjny. Czy popiera Pan/Pani decyzję minister edukacji Barbary Nowackiej?
Ponad połowa badanych osób popiera lub raczej popiera takie rozwiązanie. Odpowiedź "zdecydowanie tak" wybrało 36,8 proc. respondentów, zaś "raczej tak" - 23,5 proc.
Z pomysłem nie zgadza się nieco ponad 30 proc. biorących udział w badaniu. Opcję "zdecydowanie nie" wybrało 21,5 proc., a "raczej nie" 13,8. Zdania na ten temat nie miało 4,4 proc. badanych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
PiS zbankrutuje? Poseł Kukiz '15: Mogą mieć więcej środków
Wyborcy KO popierają, zwolennicy opozycji są przeciwni
Biorąc pod uwagę preferencje wyborcze widać, że rozwiązania resortu edukacji dotyczące religii w szkołach popierają przede wszystkim wyborcy aktualnej koalicji rządzącej.
W tej grupie badanych odpowiedź "zdecydowanie tak" wybrało aż 66 proc. osób, zaś odpowiedź "raczej tak" - 25 proc. Opcję "raczej nie" zaznaczyło zaledwie 5 proc., niezdecydowanych było jedynie 3 proc. badanych. Nikt nie wybrał odpowiedzi "zdecydowanie nie".
Łatwo zauważyć, że odwrotna sytuacja jest w przypadku zwolenników PiS-u i Konfederacji. 51 proc. osób o tych poglądach politycznych zdecydowanie nie popiera rozwiązań MEN, a 21 proc. raczej nie popiera. To daje łącznie 72 proc. badanych z tej grupy. Co ciekawe są i tacy, którym pomysł minister Nowackiej pasuje. 16 proc. zdecydowanie się z nim zgadza, a 8 proc. raczej się zgadza (łącznie 24 proc.). Zdania w tej kwestii nie ma 4 proc. badanych.
Spośród respondentów, którzy nie deklarują wspierania żadnej z partii politycznych, bądź określają się jako osoby "niegłosujące", większość przyklasnęła takiemu rozwiązaniu dot. lekcji religii. Zdecydowanie "za" i "raczej za" jest odpowiednio 16 i 44 proc. badanych. Z kolei odpowiedzi "raczej nie" i "zdecydowanie nie" wybrało odpowiednio 18 i 15 proc. osób.
Spór o lekcje religii w szkołach
Na początku sierpnia w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie ws. lekcji religii w szkołach. Zgodnie z założeniami rozporządzenia dyrektor szkoły (przedszkola) będzie mógł połączyć w taką grupę dzieci z oddziałów lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się siedmioro lub więcej uczniów z osobami z oddziałów lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się mniej niż siedmioro dzieci.
Pod koniec sierpnia I prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Manowska zaskarżyła do Trybunału Konstytucyjnego lipcowe rozporządzenie MEN. Wniosek to odpowiedź na petycje Prezydium Episkopatu i Polskiej Rady Ekumenicznej.
Prezes Trybunału Konstytucyjnego Julia Przyłębska poinformowała w czwartek, że TK przychylił się do wniosku I prezes Sądu Najwyższego i wydał postanowienie zabezpieczające, zawieszając stosowanie nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji w sprawie warunków organizowania lekcji religii
Z kolei dzień później piątek Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało na swojej stronie internetowej stanowisko, w którym można przeczytać, że wydane przez Trybunał Konstytucyjny postanowienie zabezpieczające, zawieszające stosowanie nowelizacji rozporządzenia, nie wywołuje skutków prawnych oraz że rozporządzenie zostało wydane zgodnie z prawem i ma moc powszechnie obowiązującą od dnia 1 września 2024 r.
Dodatkowo, jak zapowiada minister Nowacka, od 1 września 2025 r. nastąpi zmniejszenie liczby godzin religii do jednej tygodniowo.
Badanie United Surveys dla WP zrealizowano metodą mix-mode online oraz z wykorzystaniem telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CAWI / CATI). Badanie odbyło się w dniach 30.08-01.09.2024 r.