Spór o religię w szkołach. Wiemy, co sądzą o tym Polacy
Spór resortu edukacji i episkopatu w sprawie warunków organizowania lekcji religii trwa. Na zlecenie Wirtualnej Polski opinie Polaków w tej kwestii zbadał United Surveys. Widać, że rozwiązanie proponowane przez minister Nowacką popierają zwolennicy obozu rządzącego. Co ciekawe, co czwarty wyborca PiS-u i Konfederacji też zgadza się z takimi wytycznymi.
Pytanie brzmiało: Od września ma obowiązywać rozporządzenie MEN o łączeniu lekcji religii, gdy w klasie chce się jej uczyć mniej niż siedmioro uczniów. Będzie można łączyć grupę uczniów z klas I-III albo klas IV–VI albo klas VII i VIII. Episkopat mówi, że to zła decyzja, a stosowanie rozporządzenia zawiesił Trybunał Konstytucyjny. Czy popiera Pan/Pani decyzję minister edukacji Barbary Nowackiej?
Ponad połowa badanych osób popiera lub raczej popiera takie rozwiązanie. Odpowiedź "zdecydowanie tak" wybrało 36,8 proc. respondentów, zaś "raczej tak" - 23,5 proc.
Z pomysłem nie zgadza się nieco ponad 30 proc. biorących udział w badaniu. Opcję "zdecydowanie nie" wybrało 21,5 proc., a "raczej nie" 13,8. Zdania na ten temat nie miało 4,4 proc. badanych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wyborcy KO popierają, zwolennicy opozycji są przeciwni
Biorąc pod uwagę preferencje wyborcze widać, że rozwiązania resortu edukacji dotyczące religii w szkołach popierają przede wszystkim wyborcy aktualnej koalicji rządzącej.
W tej grupie badanych odpowiedź "zdecydowanie tak" wybrało aż 66 proc. osób, zaś odpowiedź "raczej tak" - 25 proc. Opcję "raczej nie" zaznaczyło zaledwie 5 proc., niezdecydowanych było jedynie 3 proc. badanych. Nikt nie wybrał odpowiedzi "zdecydowanie nie".
Łatwo zauważyć, że odwrotna sytuacja jest w przypadku zwolenników PiS-u i Konfederacji. 51 proc. osób o tych poglądach politycznych zdecydowanie nie popiera rozwiązań MEN, a 21 proc. raczej nie popiera. To daje łącznie 72 proc. badanych z tej grupy. Co ciekawe są i tacy, którym pomysł minister Nowackiej pasuje. 16 proc. zdecydowanie się z nim zgadza, a 8 proc. raczej się zgadza (łącznie 24 proc.). Zdania w tej kwestii nie ma 4 proc. badanych.
Spośród respondentów, którzy nie deklarują wspierania żadnej z partii politycznych, bądź określają się jako osoby "niegłosujące", większość przyklasnęła takiemu rozwiązaniu dot. lekcji religii. Zdecydowanie "za" i "raczej za" jest odpowiednio 16 i 44 proc. badanych. Z kolei odpowiedzi "raczej nie" i "zdecydowanie nie" wybrało odpowiednio 18 i 15 proc. osób.
Spór o lekcje religii w szkołach
Na początku sierpnia w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie ws. lekcji religii w szkołach. Zgodnie z założeniami rozporządzenia dyrektor szkoły (przedszkola) będzie mógł połączyć w taką grupę dzieci z oddziałów lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się siedmioro lub więcej uczniów z osobami z oddziałów lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się mniej niż siedmioro dzieci.
Pod koniec sierpnia I prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Manowska zaskarżyła do Trybunału Konstytucyjnego lipcowe rozporządzenie MEN. Wniosek to odpowiedź na petycje Prezydium Episkopatu i Polskiej Rady Ekumenicznej.
Prezes Trybunału Konstytucyjnego Julia Przyłębska poinformowała w czwartek, że TK przychylił się do wniosku I prezes Sądu Najwyższego i wydał postanowienie zabezpieczające, zawieszając stosowanie nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji w sprawie warunków organizowania lekcji religii
Z kolei dzień później piątek Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało na swojej stronie internetowej stanowisko, w którym można przeczytać, że wydane przez Trybunał Konstytucyjny postanowienie zabezpieczające, zawieszające stosowanie nowelizacji rozporządzenia, nie wywołuje skutków prawnych oraz że rozporządzenie zostało wydane zgodnie z prawem i ma moc powszechnie obowiązującą od dnia 1 września 2024 r.
Dodatkowo, jak zapowiada minister Nowacka, od 1 września 2025 r. nastąpi zmniejszenie liczby godzin religii do jednej tygodniowo.
Badanie United Surveys dla WP zrealizowano metodą mix-mode online oraz z wykorzystaniem telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CAWI / CATI). Badanie odbyło się w dniach 30.08-01.09.2024 r.