SB-1 Defiant
Koncerny Sikorsky i Boeing zdecydowały się na dwa wirniki ze względu na zasadę "szybciej, dalej, wyżej", narzucaną przez armię USA. Dzięki temu nietypowemu zastosowaniu udało się zwiększyć prędkość maksymalną o 150-180 km/h względem tradycyjnych konstrukcji, jednocześnie powiększyć zasięg operacyjny o ok. 60 proc. Konstruktorzy zapewniają, że śmigłowiec ma również lepsze możliwości, jeśli chodzi o wysokość lotu i operowanie w wysokich temperaturach. W obu przypadku mowa nawet o 50 proc. poprawy względem Black Hawka.
SB-1 Defiant waży 13 t. Technologie tego sporego śmigłowca zostały wywiedzione wprost z S-97 Raider, ważącego 3,1 t. Z kolei Raider został skonstruowany na podstawie kompaktowego demonstratora technologii X2, który ważył zaledwie 900 kg.
Sikorsky i Boeing chcą w ten sposób pokazać, że ich projekty są integralną częścią większej całości bez względu na rozmiary, a przecież takie jest założenie programu Future Vertical Lift. - - Pokazujemy, że tę technologię można rozbudowywać, rozwijać, przy zachowaniu doskonałych właściwości kierowania wiropłatami podczas lotów z prędkościa ponad 420 km/h - tłumaczył przedstawiciel firmy Sikorsky w rozmowie z serwisem IHS Jane's.
Na zdjęciu: grafika koncepcyjna SB-1 Defiant.