Śląskie. Czy będziemy jeździć rowerami? Metropolia stawia na ten środek transportu

Śląskie. Czy będziemy jeździć rowerami? Metropolia stawia na ten środek transportu

Śląskie. GZM mocno stawia na rowery, jako środek transportu.
Śląskie. GZM mocno stawia na rowery, jako środek transportu.
Źródło zdjęć: © GZM
08.03.2021 21:11, aktualizacja: 06.03.2024 20:41

Trwają przygotowania do ogłoszenia postępowania na wybór wykonawcy Roweru Metropolitalnego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Całoroczny system IV generacji oznacza rowery konwencjonalne z lokalizatorami; będzie można też wynająć długoterminowo rowery elektryczne.

Jak zapewniają urzędnicy GZM rower odgrywa kluczową rolę w budowanym przez Metropolię systemie zrównoważonej mobilności miejskiej. Wszystkie podejmowane w tym kontekście działania, mają jeden cel: zachęcenie mieszkańców, by korzystali z niego podczas codziennych podróży np. do pracy, szkoły, na zakupy.

Aby to było możliwe ważne jest zapewnienie szerokiego dostępu do wypożyczalni. Ale równie istotne są inwestycje w rozbudowę nowych dróg, na których użytkownicy będą mogli bezpiecznie, szybko i wygodnie dojechać do wybranego celu.

Obecnie dobiegają końca uzgodnienia z gminami oraz jest przygotowywane postępowanie, w którym zostanie wybrany wykonawca Roweru Metropolitalnego. Postępowanie ma przynieść też część informacji nt. szczegółów systemu, np. precyzyjne dane o liczbie rowerów i lokalizacji stojaków.

Po uzgodnieniach koncepcji z gminami zarekomendowano wariant zakładający, że w wypożyczalniach udostępniane będą rowery standardowe IV generacji (tzw. smart bike, z lokalizatorami), co oznacza rezygnację z dotychczasowych drogich stacji na rzecz prostszych i tańszych stojaków.

Śląskie. Jeden system rowerowy w całej GZM

Wypożyczalnie mają być zlokalizowane średnio co ok. 300 – 450 m, podczas gdy teraz ta średnia odległość wynosi ponad 700 m. Gdy system obejmie wszystkie gminy GZM, łączna liczba rowerów dotychczasowych oddzielnych systemów kilku miast ma wzrosnąć o pięć razy – do ponad 8 tys., a liczba stacji z około 180 do ponad 940.

Nowością ma być stworzenie oferty długoterminowego wynajmu rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Ma to być rozwiązanie ekonomicznie bardziej uzasadnione, niż jednorazowy zakup takiego sprzętu. Będzie go można wypożyczyć na tydzień, miesiąc, sezon czy rok. Szczegółowy cennik ma być znany po przetargu.

Korzyścią dla gmin ma być niższa, niż obecnie, cena wspólnego systemu. Obecnie średni koszt utrzymania roweru w funkcjonujących wypożyczalniach sięga 480 zł. Po stworzeniu zintegrowanego systemu koszt ten – według szacunków GZM - może znacznie spaść.

Zgodnie z koncepcją w optymistycznym scenariuszu uruchomienie systemu byłoby możliwe w połowie 2022 r. W zależności, jak długo będą trwały uzgodnienia z gminami, przeprowadzenie przetargu i konsultacje społeczne, system może też zostać uruchomiony na początku 2023 r.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także