Śląskie. Dramatyczny spadek liczby pasażerów lotniska w Pyrzowicach. W górę ruch towarowy
Tylko 25,1 tys. pasażerów – ponad 10-krotnie mniej niż przed rokiem – skorzystało z lotniska Katowice Pyrzowice w styczniu. Do rekordowych wartości wzrósł natomiast przewóz lotniczego cargo.
Jak poinformował Piotr Adamczyk z biura prasowego Katowice Airport, w ruchu ogółem obsłużono tam w styczniu 25,1 tys. podróżnych - o 265,3 tys. mniej w porównaniu z tym samym okresem ub. roku.
Z mocno ograniczonej siatki połączeń regularnych skorzystało 12,1 tys. podróżnych - o 216,2 tys. mniej niż w styczniu 2020. W ruchu czarterowym odnotowano 11,5 tys. pasażerów, o 35,3 tys. mniej niż w pierwszym miesiącu poprzedniego roku.
Od listopada 2020 roku cały czas trwa drugi lockdown europejskiego lotnictwa, który jest skutkiem licznych obostrzeń sanitarnych, obowiązujących praktycznie we wszystkich europejskich państwach.
Obowiązkowe testy diagnostyczne na koronawirusa i kwarantanna po przylocie zniechęcają do podróżowania. Niski popyt spowodował radykalne ograniczenie oferty przez linie lotnicze
- W styczniu 2020 roku tygodniowo notowaliśmy średnio około 270 odlotów w ruchu pasażerskim, w pierwszym miesiącu bieżącego roku liczba ta spadła do 45 odlotów w tygodniu – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, firmy zarządzającej Katowice Airport.
Katowice Pyrzowice. Dalekodystansowe połączenia czarterowe do Meksyku i Dominikany
Tomasik dodaje jednak, że pomimo największego w historii lotnictwa kryzysu wywołanego przez pandemię koronawirusa, z Pyrzowic płyną także dobre informacje z segmentu przewozów pasażerskich.
- Pod koniec lutego z Katowice Airport, na zlecenie biura podróży Rainbow Tours, wystartują dwa dalekodystansowe bezpośrednie połączenia czarterowe. Od 25 lutego będzie można polecieć na wakacje do Meksyku, a od 27 lutego do Dominikany. Każda z tras obsługiwana będzie raz w tygodniu Dreamlinerem Polskich Linii Lotniczych LOT, który będzie bazował w Katowice Airport – potwierdził prezes GTL.
Pyrzowice będą w tym momencie jedynym polskich lotniskiem regionalnym z aktywnym i bazującym samolotem szerokokadłubowym narodowego przewoźnika, co daje możliwość uruchomienia kolejnych dalekodystansowych i bezpośrednich połączeń czarterowych.
Lotnisko w Katowicach Pyrzowicach. Rekordowe cargo
W 2020 roku pyrzowickie lotnisko umocniło się na pozycji lidera wśród portów regionalnych w segmencie przewozów cargo. W minionym roku z i do Katowice Airport przewieziono 20,4 tys. ton frachtu lotniczego i był to najlepszy wynik w historii portu.
Został osiągnięty pomimo pandemii koronawirusa, która według danych europejskiego oddziału Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych spowodowała, że w 2020 roku na Starym Kontynencie odnotowano aż 12 proc. spadek przewozów cargo lotniczego.
W styczniu 2021 przewozy cargo w Katowicach dynamicznie wzrosły. Przez pyrzowicki terminal towarowy przeszło 2186 ton frachtu lotniczego, to jest o 596 ton więcej (+37,4 proc.) w porównaniu z pierwszym miesiącem minionego roku.
- Od lat stawiamy na dywersyfikację infrastruktury. Inwestujemy nie tylko pod potrzeby obsługi ruchu pasażerskiego, ale rozwinęliśmy m.in. nowoczesną strefę do obsługi cargo lotniczego, co przynosi wymierne, policzalne i pozytywne efekty - podkreślił prezes GTL.
Działalność w Pyrzowicach prowadzą m.in. DHL Express, TNT/FedEx, UPS, Amazon, a od stycznia 2021 również Lufthansa Cargo, która uruchomiła w Katowicach ogólnopolski punkt integracji frachtu.
– To sprawia, że w segmencie przewozów cargo lotniczego spodziewamy się w tym roku znaczącego poprawienia rekordowego wyniku z 2020 roku – zapowiedział Artur Tomasik.
Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 miliony w ruchu czarterowym.