Śląsk. Budżet województwa śląskiego na rok 2021 przyjęty. Dochody mają wynieść 1.667 mld złotych.
Sejmik woj. śląskiego przyjął budżet regionu na 2021 r. i wieloletnią prognozę – do 2030 r. Największe inwestycje w 2021 r., na ponad 520 mln zł, mają dotyczyć dróg wojewódzkich, w tym ok. 170 mln zł z kredytów. Deficyt przekracza 294 mln zł.
14.12.2020 | aktual.: 02.03.2022 20:55
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Budżet 4,5-milionowego woj. śląskiego to jeden z największych budżetów wojewódzkich w kraju. Został przyjęty 27 głosami za, przy 17 wstrzymujących się (opozycji).
W przyszłym roku dochody tamtejszego samorządu mają wynieść ok. 1,667 mld zł (o 162 mln zł mniej – spadek o 14,2 proc. w stosunku do planów dochodów budżetu na 2020 r. po zmianach na 30 września br.). Wydatki zaplanowano na 1,961 mld zł (mniej o prawie 8 proc. w stosunku do planu na 2020). Planowane wydatki inwestycyjne to blisko 776 mln zł. Deficyt jest planowany na 294 mln zł.
Budżet ma być zrównoważony przychodami w kwocie 372 mln zł postaci: 274 mln zł z kredytów, 12 mln zł ze spłat udzielonych kredytów i wyniku budżetu za 2020 r. – 86 mln zł. Projekt zawiera również rozchód, czyli spłatę zaciągniętych wcześniej zobowiązań w wysokości 78 mln zł.
Przedstawiając podczas sesji sejmiku projekty budżetu i prognozy marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski (PiS) wyjaśniał, że szacowany spadek dochodów wynika przede wszystkim z prognozowanego przyszłorocznego spadku wpływów z udziału w podatkach PIT (zaplanowano 255,6 mln zł) i CIT (plan 726,2 mln zł), co jest spowodowane sytuacją epidemiczną i "szeregiem regulacji.”
Śląsk. Na co pójdą pieniądze?
Jak zdradził marszałek do zadań priorytetowych w budżecie należą m.in. rozbudowa Planetarium Śląskiego, efektywne wdrażanie końcówki funduszy unijnych, drogi wojewódzkie i modernizacja Opery Śląskiej, unijne projekty promocji gospodarczej regionu i tworzenia warunków do przyjaznego inwestowania czy eksportowania oraz promocja Stadionu Śląskiego.
Mówiąc o wieloletniej prognozie finansowej województwa – o utrzymywanej od trzech lat perspektywie 2030 r. – Chełstowski deklarował, że kredyty zaciągnięte przez samorząd województwa w latach 2014-2016 będą spłacone do końca 2025 r., a kredyty z lat 2017-2021 – do końca 2030 r.
Nowe kredyty mają być zaciąganie z perspektywą spłaty do 2030 r., aby zapewnić możliwie pełną absorbcję środków unijnych zarówno z tej, jak i z kolejnej perspektywy.
Planowany stan zadłużenia na koniec 2021 r. wyniesie 741 mln zł. Taka jego wielkość nie przekroczy 45 proc. całkowitych dochodów województwa. Dług w przeliczeniu na mieszkańca na koniec 2021 r. oszacowano na 163 zł.
W ujęciu poszczególnych działów budżetu na 2021 r. największe nakłady trafią w nim na: transport i łączność (ok. 846,7 mln zł), kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego (223,9 mln zł), oświatę i wychowanie (125,6 mln zł), edukacyjną opiekę wychowawczą (139,3 mln zł), kulturę fizyczną (51,5 mln zł) oraz ochronę zdrowia (85 mln zł, w tym na inwestycje – 33,2 mln zł).
Administracja publiczna pochłonie 242,5 mln zł, w tym funkcjonowanie urzędu marszałkowskiego 192,5 mln zł, jednak kwota ta uwzględnia m.in. wprowadzenie Pracowniczych Planów Kapitałowych. Na promocję urząd zamierza wydać blisko 21 mln zł.
Na organizację pasażerskich przewozów kolejowych przez Koleje Śląskie i Przewozy Regionalne w 2020 r. woj. śląskie planuje przeznaczyć 200,7 mln zł. W tej kwocie 8,6 mln zł pochodzi z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na dodatkowe kursy w jej obrębie. Na inwestycje na drogach wojewódzkich w regionie ma trafić 521,5 mln zł, a na ich bieżące utrzymanie 82,2 mln zł.