Bytom. Dworzec kolejowy i zieleń pod ochroną. Jest nowy plan dla Śródmieścia
Ochrona dworca kolejowego, terenów zielonych oraz zabudowy historycznej to jedne z ważniejszych punktów nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Śródmieścia Bytomia. Poprzedni, sprzed 17 lat, nie odpowiadał już zmianom, jakie zaszły w mieście.
Nowe opracowanie regulujące kwestie planistyczne w Bytomiu przyjęli radni podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej.
Granice terenu objętego projektem planu wyznaczają od wschodu - ulice Witczaka i Chorzowska, od północny - ulice Sandomierska, Powstańców Śląskich i jej przedłużenie oraz tereny ogrodów działkowych, od zachodu – ulice Piłkarska, Łużycka i Wrocławska, a od południa - tereny kolei.
Bytom. Jest nowy plan zagospodarowania przestrzennego dla Śródmieścia
Nowy dokument dotyczy w większości obszaru Bytomia, który już jest objęty planem i niejako bazuje na dotychczasowych rozwiązaniach planistycznych.
Ponieważ wszelkie inwestycje w Śródmieściu dokonywane były do tej pory w oparciu o plan sprzed 17 lat, konieczne było uchwalenie zapisów zgodnych z nowymi wymaganiami prawnymi i ustawowymi.
- Wśród najważniejszych zapisów znalazła się ochrona charakteru dworca kolejowego, zagospodarowanie terenu obok lodowiska na cele sportowo-rekreacyjne czy umożliwienie realizacji inwestycji prywatnych np. rozbudowy Bytom Square. Plan, zgodnie z procedurą, został w całości uzgodniony ze Śląskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków - mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.
Bytom. Nowy plan dla Śródmieścia obejmuje tereny kolejowe
Nowy plan sięga dalej terytorialnie niż poprzedni. - Chodzi zwłaszcza o tereny kolejowe, które do tej pory były z niego wyłączone, oraz o południową część w rejonie ulicy Wrocławskiej, tereny wokół nowego lodowiska i planowanej budowy rolkowiska. Dzięki nowym, spójnym zapisom planu możliwe będzie kompleksowe zagospodarowanie tych terenów na cele sportowo-rekreacyjne - mówi Bartosz Malczyk, naczelnik Wydziału Architektury UM w Bytomiu.
Nowy projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Śródmieścia zawiera m. in. ustalenia dotyczące ochrony zabytków oraz możliwości i zasad rewitalizacji, odnowy i przebudowy substancji historycznej, tak, aby zachować jej walory, a jednocześnie móc przeznaczyć obiekty np. na działalność usługową lub na cele mieszkaniowe.
Bytom. Plan pod nowe połączenia drogowe
Kolejnym elementem nowego opracowania w Bytomiu jest określenie obszarów chronionych i zwrócenie większej uwagi na ochronę zieleni.
- W starym planie ustalenia związane terenami zielonymi były zapisane w sposób ogólny, czasami bez wyraźnego sprecyzowania, o które miejsca chodzi. W nowym dokumencie w części konserwatorskiej wyznaczyliśmy konkretne obszary - tłumaczy Bartosz Malczyk.
Uchwalony plan uwzględnia nowe połączenia drogowe i nowy układ komunikacyjny w rejonie dworca kolejowego. Plan uwzględnia rozwój infrastruktury drogowej związany m.in. z budową dworca przesiadkowego i Bytomskiej Centralnej Trasy Północ - Południe.
Podczas prac nad planem zwrócono uwagę na zmiany, jakie zaszły w Bytomiu w ciągu ostatnich kilkunastu lat.
- Cześć obiektów utraciła swoją pierwotną funkcję, jak np. budynek po byłych Zakładach Odzieżowych Bytom, gdzie działa galeria sztuki, a swoje biura ma wiele firm z różnych branż. Dostosowaliśmy plan do nowej rzeczywistości, dzięki czemu stary plan nie będzie ograniczał nowych inicjatyw - dodaje naczelnik Bartosz Malczyk.