RegionalneŚląskBytom. Dworzec kolejowy i zieleń pod ochroną. Jest nowy plan dla Śródmieścia

Bytom. Dworzec kolejowy i zieleń pod ochroną. Jest nowy plan dla Śródmieścia

Ochrona dworca kolejowego, terenów zielonych oraz zabudowy historycznej to jedne z ważniejszych punktów nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Śródmieścia Bytomia. Poprzedni, sprzed 17 lat, nie odpowiadał już zmianom, jakie zaszły w mieście.

Śląskie. Nowe opracowanie regulujące kwestie planistyczne w Bytomiu przyjęli radni podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej.
Śląskie. Nowe opracowanie regulujące kwestie planistyczne w Bytomiu przyjęli radni podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej.
Źródło zdjęć: © UM Bytom

26.05.2021 18:49

Nowe opracowanie regulujące kwestie planistyczne w Bytomiu przyjęli radni podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej.

Granice terenu objętego projektem planu wyznaczają od wschodu - ulice Witczaka i Chorzowska, od północny - ulice Sandomierska, Powstańców Śląskich i jej przedłużenie oraz tereny ogrodów działkowych, od zachodu – ulice Piłkarska, Łużycka i Wrocławska, a od południa - tereny kolei.

Bytom. Jest nowy plan zagospodarowania przestrzennego dla Śródmieścia

Nowy dokument dotyczy w większości obszaru Bytomia, który już jest objęty planem i niejako bazuje na dotychczasowych rozwiązaniach planistycznych.

Ponieważ wszelkie inwestycje w Śródmieściu dokonywane były do tej pory w oparciu o plan sprzed 17 lat, konieczne było uchwalenie zapisów zgodnych z nowymi wymaganiami prawnymi i ustawowymi.

- Wśród najważniejszych zapisów znalazła się ochrona charakteru dworca kolejowego, zagospodarowanie terenu obok lodowiska na cele sportowo-rekreacyjne czy umożliwienie realizacji inwestycji prywatnych np. rozbudowy Bytom Square. Plan, zgodnie z procedurą, został w całości uzgodniony ze Śląskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków - mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.

Bytom. Nowy plan dla Śródmieścia obejmuje tereny kolejowe

Nowy plan sięga dalej terytorialnie niż poprzedni. - Chodzi zwłaszcza o tereny kolejowe, które do tej pory były z niego wyłączone, oraz o południową część w rejonie ulicy Wrocławskiej, tereny wokół nowego lodowiska i planowanej budowy rolkowiska. Dzięki nowym, spójnym zapisom planu możliwe będzie kompleksowe zagospodarowanie tych terenów na cele sportowo-rekreacyjne - mówi Bartosz Malczyk, naczelnik Wydziału Architektury UM w Bytomiu.

Nowy projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Śródmieścia zawiera m. in. ustalenia dotyczące ochrony zabytków oraz możliwości i zasad rewitalizacji, odnowy i przebudowy substancji historycznej, tak, aby zachować jej walory, a jednocześnie móc przeznaczyć obiekty np. na działalność usługową lub na cele mieszkaniowe.

Bytom. Plan pod nowe połączenia drogowe

Kolejnym elementem nowego opracowania w Bytomiu jest określenie obszarów chronionych i zwrócenie większej uwagi na ochronę zieleni.

- W starym planie ustalenia związane terenami zielonymi były zapisane w sposób ogólny, czasami bez wyraźnego sprecyzowania, o które miejsca chodzi. W nowym dokumencie w części konserwatorskiej wyznaczyliśmy konkretne obszary - tłumaczy Bartosz Malczyk.

Uchwalony plan uwzględnia nowe połączenia drogowe i nowy układ komunikacyjny w rejonie dworca kolejowego. Plan uwzględnia rozwój infrastruktury drogowej związany m.in. z budową dworca przesiadkowego i Bytomskiej Centralnej Trasy Północ - Południe.

Podczas prac nad planem zwrócono uwagę na zmiany, jakie zaszły w Bytomiu w ciągu ostatnich kilkunastu lat.

- Cześć obiektów utraciła swoją pierwotną funkcję, jak np. budynek po byłych Zakładach Odzieżowych Bytom, gdzie działa galeria sztuki, a swoje biura ma wiele firm z różnych branż. Dostosowaliśmy plan do nowej rzeczywistości, dzięki czemu stary plan nie będzie ograniczał nowych inicjatyw - dodaje naczelnik Bartosz Malczyk.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)