Śląskie. Bytom zabiega o remont dworca PKP. Wpisze się w modernizację magistrali węglowej
Bytomski dworzec PKP przy placu Michała Wolskiego został wpisany na listę obiektów, które wymagają prac remontowych. PKP SA przygotowuje się do kontynuacji Programu Inwestycji Dworcowych w latach 2024-30.
21.05.2021 20:28
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
- W najbliższym czasie czeka nas remont hali peronowej, a także infrastruktury kolejowej przechodzącej przez nasze miasto, dlatego zależy nam na tym, aby inwestycja kolejowa została przeprowadzona w Bytomiu w sposób kompleksowy - mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda.
Hala peronowa Dworca PKP w Bytomiu wpisana jest do Gminnej Ewidencji Zabytków Miasta Bytomia.
- Z informacji, jakie otrzymaliśmy w odpowiedzi na nasz wniosek od właściciela dworca - spółki PKP SA, budynek został wskazany, jako obiekt wymagający prac remontowych. Walczymy o to, aby PKP wyremontowało dworzec w najbliższych latach - podkreśla Michał Bieda.
Śląskie. Bytom zabiega o remont dworca PKP
PKP SA prowadzi obecnie prace przygotowawcze związane z kontynuacją Programu Inwestycji Dworcowych na latach 2024-30. Jego celem jest przeprowadzenie kompleksowej modernizacji wybranych obiektów dworcowych w Polsce.
Jednym z nich jest dworzec PKP w Bytomiu. Modernizacja budynku będzie jednak uzależniona od pozyskania przez PKP SA dofinansowania zewnętrznego, w tym z Unii Europejskiej.
W 2020 roku PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na opracowanie dokumentacji oraz przebudowę linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Bytom - Nakło Śląskie. Modernizacja magistrali węglowej na odcinku przebiegającym na Górnym Śląsku to jedna z najważniejszych inwestycji PKP PLK.
Bytom. Remont linii kolejowej nr 131 oraz hali peronowej dworca PKP
Na odcinku tym kursują pociągi pasażerskie, m.in. Kolei Śląskich z Katowic do Bytomia, Tarnowskich Gór, Lublińca oraz Kluczborka, a także pociągi towarowe w kierunku Inowrocławia, Bydgoszczy oraz Gdańska i Gdyni. Na modernizację PKP PLK wyda ponad 1,2 mld zł.
Prace będą obejmowały roboty torowe na odcinku linii kolejowej przebiegającej przez Bytom, ale także remont stacji Bytom, Bytom Karb, Bytom Północny – ta druga zostanie przesunięta o około pół kilometra na północ w kierunku ulicy Strzelców Bytomskich, , tak by pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji miejskiej w dzielnicy Stroszek.
Ponadto wymieniona będzie sieć trakcyjna, przebudowane zostaną rozjazdy, wyremontowane i zbudowane na nowo wiadukty kolejowe, a także urządzenia sterowania ruchem.
Śląskie. Remont hali peronowej dworca PKP w Bytomiu
W Bytomiu zaplanowano również zmianę układu torowego stacji w Bytomiu, modernizacje 2, 3 i 4 peronu, oczyszczenie i zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji hali nad peronami oraz wymianę poszycia, a także wykonanie kanalizacji deszczowej oraz powstanie nowych elementów małej architektury.
Na peronach pojawią się nowe wiaty, ławki, stojaki na rowery, a także tablice informacyjne.
W ramach zaplanowanych prac zostanie wymienione 80 km torów i sieci trakcyjnej. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, co sprawi, że zwiększy się przepustowość linii - będzie mogło sprawnie kursować więcej pociągów, w tym dłuższych i cięższych składów towarowych. Zaplanowano budowę i przebudowę 29 obiektów, m.in. wiaduktów kolejowych.