Bielsko-Biała. Bilet bez papieru i gotówki. Pasażer autobusu zapłaci smartfonem
Wirtualny bilet na karcie płatniczej – takie nowe rozwiązanie będzie testowane w bielskich autobusach linii nr 1 na przełomie listopada i grudnia. Pozwoli ono na wnoszenie opłaty za przejazd za pomocą zbliżeniowej karty płatniczej lub smartfona. Jak to działa?
08.11.2020 | aktual.: 02.03.2022 07:37
Na przeprowadzenie półrocznego programu pilotażowego umowę z wykonawcą - firmą Mera Systemy – podpisał Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej. W tym czasie pasażerowie podróżujący linią numer 1 będą mogli korzystać z nowoczesnych kasowników. Pozwolą one na wnoszenie opłaty za przejazd za pomocą zbliżeniowej karty płatniczej lub smartfona.
– W tym systemie całkowicie eliminujemy bilety papierowe oraz gotówkę. Płatności będą wyłącznie w formie elektronicznej. Jest to zatem rozwiązanie bardzo nowoczesne, ale też przyjazne środowisku, do czego przywiązujemy dużą wagę – podkreśla prezes MZK w Bielsku-Białej Hubert Maślanka.
Obsługa kasowników jest bardzo intuicyjna – wystarczy wybrać typ biletu jednorazowego na ekranie urządzenia, ustalić ich liczbę, a następnie przyłożyć kartę lub telefon. Na ekranie głównym wyświetli się informacja o pobranej opłacie.
Wirtualny bilet w Bielsku-Białej. Kiedy pilotaż
System ma być bezpieczny - podczas transakcji wykonawca nie będzie miał dostępu do danych finansowych konta. Cennik będzie taki sam, jak obowiązujący w biletomatach czy kasach. Podróżni nie otrzymają papierowego biletu – będzie on zapisany na ich karcie lub w telefonie. W trakcie kontroli wystarczy zbliżyć nośnik do urządzenia kontrolerskiego. Taki sprzęt także trafi do MZK na testy.
Pilotaż rozpocznie się na przełomie listopada i grudnia. – Bardzo chcemy rozbudować system dystrybucji biletów komunikacji miejskiej w Bielsku-Białej. Chcemy wybrać takie rozwiązanie, które będzie najlepsze dla naszych pasażerów. Czy będzie to ten system? To okaże się po zakończeniu pilotażu, czyli w maju przyszłego roku – wyjaśnia Henryk Maślanka.
Wkrótce znane będzie więcej szczegółów na temat pilotażowego programu. W planach jest także kampania informacyjna skierowana do pasażerów komunikacji miejskiej.