Skutecznie łączyć biznes z nauką
Zaledwie 8 proc. polskich firm uważa wydatki na działalność badawczo-rozwojową za skuteczny sposób uzyskania przewagi konkurencyjnej i źródło innowacyjności.
Statystyki dotyczące współpracy przedsiębiorców ze światem nauki nie napawają optymizmem. W strukturze nakładów na B+R w Polsce udział biznesu wynosi jedynie 33,1 proc. (oznacza to 0,18 proc. PKB). Jest jednym z najniższych wśród 27 państw UE, dla której wskaźnik ten wynosi 54,1 proc.
Jak zatem zachęcić naukowców do współpracy z przedsiębiorstwami? Takie możliwości ułatwia projekt „Nauka dla Biznesu – Biznes dla Nauki”, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Od lipca 2008 roku jest realizowany przez Górnośląską Agencję Przekształceń Przedsiębiorstw S.A.
- W województwie śląskim mamy kilkadziesiąt instytutów, uczelni technicznych, centrów badawczo-wdrożeniowych. To znaczący potencjał naukowo-badawczy. Dlatego też realizując projekt chcieliśmy skutecznie łączyć biznes z nauką, podnosząc tym samym świadomość w zakresie roli nauki w rozwoju gospodarczym - podkreśla Eugeniusz Wycisło, Prezes Zarządu GAPP S.A.
Początki były trudne - pierwsze inicjatywy zorganizowane w ramach projektu spotkały się z dużym zainteresowaniem, ale pojawiły się również pytania - dlaczego przedsiębiorcy mieliby współpracować z naukowcami i badaczami? Jak sam projekt może w tym pomóc? Istnieje jednak naprawdę szerokie pole do współpracy pomiędzy tymi sektorami. Innowacyjność nie ogranicza się, bowiem wyłącznie do rozwiązań technicznych, ale obejmuje wszelkie obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa: procesowe, produktowe, marketingowe i organizacyjne. Już po pierwszych miesiącach realizacji projektu okazało się, iż współpraca może przynieść tylko same korzyści. Biznes ma szansę szybko uzyskać wyniki analiz naukowych przydatne np. w procesach produkcyjnych. Z kolei naukowcy zyskują możliwość komercjalizacji rezultatów badawczych przyczyniających się m.in. do szybszego rozwoju ekonomicznego regionu.
25.01.2010 | aktual.: 27.01.2010 10:13
Przygotowano przewodnik „Śląski potencjał - oferta sfery nauki dla biznesu”. Zaprezentowano w nim zarówno ogólną charakterystykę kilkunastu podmiotów: instytutów naukowo-badawczych, uczelni wyższych oraz przedsiębiorstw sektora badawczo-rozwojowego, jak również zamieszczono około 200 ofert technologicznych, badawczych i laboratoryjno-sprzętowych udostępnianych przedsiębiorcom. Ponadto, w publikacji można znaleźć informacje na temat instytucji wspierających innowacyjność w regionie śląskim, takie jak regionalne i branżowe punkty kontaktowe czy centra innowacji i transferu technologii funkcjonujące przy uczelniach wyższych.
Izabela Czeremcha. menedżer projektu akcentuje: - W katalogu, chcieliśmy pokazać jaki potencjał posiadają jednostki B+R w województwie śląskim. Jednak najważniejsze jest to, żeby umieć ten potencjał skutecznie wykorzystać. Misją naszej firmy jest tworzenie warunków, metod i narzędzi służących do zwiększania konkurencyjności przedsiębiorstw szczególnie tych z naszego regionu. A niewątpliwie może się temu przysłużyć współpraca i pomoc ze strony sektora badawczo-rozwojowego. Od wielu lat Regionalne Centrum Innowacji i Transferu Technologii działające w strukturze GAPP S.A. realizuje projekty, które łączą te dwie sfery. Sedno naszej działalności polega na tworzeniu sprzyjającego klimatu dla tych wszystkich, których działalność gospodarcza nosi znamiona innowacji. Będziemy chcieli kontynuować budowanie partnerstwa na rzecz promocji roli nauki w rozwoju gospodarczym. Liczymy, że ta publikacja przyczyni się do skuteczniejszej promocji oferty sektora B+R i zaowocuje komercjalizacją i wdrożeniami tych technologii w
biznesie.
Szczegółowe informacje na temat projektu ,,Nauka dla Biznesu – Biznes dla Nauki” znajdują się na stronie www.naukadlabiznesu.pl.
Na pytania odpowie menedżer projektu Izabela Czeremcha tel./fax.: 032/ 730 48 57, e-mail:izabela.czeremcha@gapp.pl
]( http://www.naukadlabiznesu.pl/ ) [
]( http://www.naukadlabiznesu.pl/ )
Projekt „Nauka dla Biznesu- Biznes dla Nauki” oraz kampania promocyjna współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego