Skandal z Shein we Francji. Jest reakcja Komisji Europejskiej
Komisja Europejska podejmie kroki wobec chińskiej platformy Shein w związku ze skandalem we Francji - zapowiedział w piątek rzecznik KE Thomas Regnier. Jak powiedział, w czwartek doszło do spotkania z francuskim rządem, następnie Komisja będzie rozmawiać z przedstawicielami Shein.
Co musisz wiedzieć?
- KE zapowiada działania wobec Shein po francuskich zarzutach dotyczących oferty i bezpieczeństwa produktów.
- Bruksela uruchamia ścieżkę z Aktu o usługach cyfrowych; kary mogą sięgnąć 6 proc. globalnych obrotów.
- Francja chce otwierania wszystkich paczek Shein i zawieszenia działalności platformy.
Sprawa dotyczy sprzedawania przez Shein lalek erotycznych o wyglądzie dzieci. Za pośrednictwem tej platformy można też było kupić we Francji np. toporki i maczety, uznawane tam za niebezpieczną broń. Rząd w Paryżu ogłosił, że wszystkie paczki nadawane przez Shein do Francji będą otwierane. Władze chcą też zawiesić działalność platformy ze względu na systemowy charakter naruszeń. Oczekują podjęcia działań przez KE.
Co dalej z sankcjami wobec Shein i DSA?
Jak poinformował Regnier, w czwartek z francuską ministerką ds. polityki cyfrowej Anne Henanff spotkała się wiceprzewodnicząca KE Henna Virkkunen. - Zyskaliśmy lepszy obraz sytuacji we Francji i tego, co niepokoi francuskie władze w kontekście Shein - powiedział rzecznik Komisji.
Problemy Shein w UE. Francja protestuje
Jak dodał, jeśli chodzi o dochodzenie karne, to w pełni odpowiadają za nie francuskie władze.
Według niego Komisja Europejska podejmie natomiast działania następcze w ramach Aktu o usługach cyfrowych (DSA) - unijnych przepisów regulujących działalność dużych platform internetowych w UE. - W piątek po południu nasze służby komisyjne zajmujące się DSA skontaktują się z przedstawicielami Shein i dojdzie do spotkania. Następnie podejmiemy dalsze kroki w ramach DSA - zapowiedział Regnier.
Przewidziane w ramach DSA kary dla dużych platform mogą sięgać nawet 6 proc. ich globalnych rocznych obrotów.
Czy wcześniejsze upomnienia KE wobec Shein i Temu coś zmieniły?
Shein, a także druga działająca na unijnym rynku chińska platforma sprzedażowa Temu, wielokrotnie były już upominane zarówno przez KE, jak i władze kraju w związku z wykrytymi nieprawidłowościami. Dotyczyły one nie tylko jakości produktów sprzedawanych za ich pośrednictwem, ale także zasad kupowania.
W maju KE wezwała Shein do odejścia od praktyk wprowadzających klientów w błąd, takich jak wywoływanie wrażenia dużych obniżek cen poprzez podawanie nieprawdziwych informacji o promocjach. Zarzuciła platformie m.in. wywieranie presji na konsumentów poprzez odliczanie czasu do wygaśnięcia obniżki, podczas gdy w rzeczywistości promocja nie kończy się po zakończeniu odliczania.
W odpowiedzi na zarzuty KE Shein zadeklarowało wolę współpracy.