Seria awarii samolotów. Szokujące doniesienia z Rosji
Seria awarii samolotów największej prywatnej linii lotniczej w Rosji. W sieci pojawiło się nagranie z awaryjnego lądowania airbusa A-320 w Moskwie. Na pokładzie maszyny było 170 osób. To trzeci incydent w ciągu ostatnich dni i 15. od początku roku.
30.01.2024 | aktual.: 30.01.2024 14:54
Od początku roku samoloty rosyjskich linii lotniczych psuły się co najmniej 15 razy. "W jednej trzeciej przypadków przyczyną był silnik" - pisze rosyjskie wydanie portalu "Nowa Edycja".
Trzeci incydent w ciągu ostatniego tygodnia
Jak pisze The Moscow Times, w poniedziałek 29 stycznia podczas lotu zepsuł się silnik samolotu pasażerskiego S7, największej prywatnej linii lotniczej w Rosji. Według kanału "Airline Incident", na lotnisku w Moskwie awaryjnie lądował Airbus A-320, który wystartował z Omska. Na pokładzie było 170 pasażerów. Maszyna została uziemiona.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Incydent z silnikiem samolotu pasażerskiego S7 jest już trzecim w ciągu ostatniego tygodnia. 27 stycznia dwa inne samoloty linii lotniczych nie mogły wystartować z powodu podobnych usterek. Z Ułan-Ude do Moskwy miało lecieć 160 osób, ale Boeing 737-800 nie wzbił się w powietrze.
"Piloci zmuszeni byli przerwać start z powodu gwałtownego wzrostu mocy lewego i prawego silnika - był to krytyczny problem, który mógł doprowadzić do zniszczenia samolotu w locie" - pisze The Moscow Times.
Kolejny uziemiony samolot miał lecieć z Moskwy do tureckiej Antalyi. "Rankiem 27 stycznia na lotnisku Domodiedowo Boeing 737-800 przerwał start z powodu gwałtownego wzrostu poziomu jednego z silników" - czytamy na The Moscow Times.
Sankcje uderzają w rosyjskie samoloty
Wcześniej linie S7 miały problemy z obsługą techniczną samolotów, przede wszystkim z naprawą amerykańskich silników P&W do Airbusa A320/A321neo, z którymi nie współpracują organizacje techniczne w Rosji i Iranie.
Od początku roku samoloty rosyjskich linii lotniczych co najmniej 15 razy ulegały awariom podczas lotów. W co najmniej jednej trzeciej przypadków winowajcą był silnik samolotu.
Według Federalnej Agencji Transportu Lotniczego w okresie od stycznia do listopada 2023 roku w Rosji doszło do 670 "poważnych incydentów lotniczych", z czego 400 było związanych z "awarią statku powietrznego".
"Ludzie mogą w końcu umrzeć"
- Problemy są oczywiste: przewoźnicy nie mogą legalnie kupować oryginalnych części zamiennych. Władze lotnicze dopuszczają używanie części dłużej, niż pozwalają na to normy bezpieczeństwa, co prowadzi do wypadków - zauważa Andrej Patrakow, szef RunAvia, firmy specjalizującej się w bezpieczeństwie lotów.
- Urzędnicy milczą na ten temat. Ale ludzie mogą w końcu umrzeć - ostrzega Patrakow.
We wrześniu 2022 roku Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) na podstawie wyników audytu bezpieczeństwa lotów oznaczyła Rosję "czerwoną flagą". Spośród 193 krajów należących do organizacji tylko cztery mają taki znak: oprócz Rosji są to Bhutan, Demokratyczna Republika Konga i Liberia.