Sensacyjne zeznania kontrolera ze Smoleńska
"Wiadomości" TVP1 dotarły do zeznań świadka katastrofy smoleńskiej. Wynika z nich, że na lotnisku w Smoleńsku to kontroler, a nie tylko pilot Tu-154, decydował o lądowaniu samolotu.
18.02.2011 | aktual.: 19.02.2011 06:31
Strona polska przesłuchała w charakterze świadków czterech kontrolerów z wieży lotniska Siewienyj. "Wiadomości" TVP1 dotarły do zeznań Anatolia Murawiewa, który był kierownikiem ruchu lotniczego lotniska w Smoleńsku. Murawiew w śledztwie prokuratury rosyjskiej powiedział: "Kierowanie lotami na lotnisku Siewiernyj w Smoleńsku odbywa się zgodnie z Federalnym Regulaminem Lotnictwa Państwowego, zatwierdzonym rozkazem ministra obrony narodowej Federacji Rosyjskiej". "Wiadomości" TVP1 ustaliły, że dokument ten w punkcie 98. daje prawo kierownikowi lotów do samodzielnego podejmowania decyzji o odesłaniu samolotu na lotnisko zapasowe.
Podczas czwartkowej wideokonferencji rosyjscy eksperci przekonywali, że to dowódca samolotu podejmuje decyzję o jego lądowaniu.
- Gdyby nie było ani jednego kontrolera na lotnisku w Smoleńsku, a zamiast tego siedział tam szympans i w języku, który jest niezrozumiały dla jakiegokolwiek człowieka, dla jakiejkolwiek narodowości, jakimś tam bełkotem podawał informacje, nawet ten absurd w jakimkolwiek wypadku nie mógł być przyczyną katastrofy - oświadczył rosyjski ekspert lotniczy Oleg Smirnow.
Zastępca szefa Państwowego Instytutu Naukowo Badawczego Lotnictwa Państwowego w Moskwie Ruben Jesajan dodał, że kontroler lotów nie miał prawa zabronić rządowemu tupolewowi lądowania.
Tymczasem, jak wynika z informacji TVN24, to Siergiej Iwanow obecny wicepremier Rosji zatwierdził wojskowe rozporządzenie, według którego Paweł Plusnin miał obowiązek zakazać lądowania polskiemu Tu-154 i nakazać odejścia na zapasowe lotniska. Potwierdził do podczas piątkowej konferencji Michaił Guriewicz, szef grupy śledczej Komitetu Śledczego Federacji Rosyjskiej. Powiedział on, że kierownik lotów jest zobowiązany zakazać lądowania, jeśli są przeszkody, które zagrażają bezpieczeństwu lotu lub warunki są poniżej minimum pogodowego.