UE idzie na ustępstwa koncernom samochodowym. W tle miliardy euro kary

Unijne przepisy dotyczące limitów emisji z nowych samochodów zostaną osłabione. Branża przekonuje, że gdyby tak się nie stało, zapłaciłaby miliardy euro w karach. Najważniejsza zmiana w europejskim transporcie na kolejne lata zostanie jednak utrzymana.

UE idzie na ustępstwa koncernom samochodowym. W tle miliardy euro karyUE idzie na ustępstwa koncernom samochodowym. W tle miliardy euro kary
Źródło zdjęć: © EPA, PAP | Marijan Murat

Europejska branża samochodowa jest w kryzysie i punkcie zwrotnym. Z jednej strony są Chiny, które szturmem biorą produkcję pojazdów elektrycznych i akumulatorów, zalewając "elektrykami" nie tylko własny rynek, ale i zagranicę. Z drugiej strony są zaś Stany i prezydent Donald Trump, który w ramach wytoczonej wojny handlowej zapowiada cła w wysokości 25 proc. na wszystkie produkty z UE, w tym auta. I wreszcie jest i trzecia strona, czyli zależność od importowanych surowców - i tych do "tradycyjnych" samochodów (ropa), i tych do "elektryków (lit, kobalt itp.). 

W tym kontekście UE wprowadza od tego roku bardzo ważne zmiany dla branży motoryzacyjnej. Komisja Europejska podjęła jednak decyzję, że wymagania zostaną osłabione. 

Emisje z samochodów po nowemu  

KE przedstawiła plan, według którego zmieni się sposób liczenia emisji CO2 z nowych samochodów. Obowiązujące do tej pory przepisy zakładały, że emisje z aut wyprodukowanych w obecnym roku będą o przynajmniej 15 proc. niższe niż w rok 2021. 

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo.

Odwiedziliśmy schron w Białymstoku. "Jeden z lepiej utrzymanych"

Za niedostosowanie się do tych wymogów groziłaby kara pieniężna w wysokości 95 euro za każdy gram dwutlenku węgla na kilometr powyżej wyznaczonego celu. Dotyczyłoby to każdego pojazdu sprzedanego w UE. "Branża skarżyła się, że może zostać obciążona karami finansowymi sięgającymi nawet 15 miliardów euro" – odnotowuje "Politico". 

Po namowach ze strony producentów postanowiono więc poluzować kryteria. Uzgodniono, że punktem odniesienia będzie nie rok 2025, tylko trzyletni okres obejmujący lata 2025-27. W praktyce oznacza to, że producenci zyskają dodatkowe dwa lata na dostosowanie się do wymogów. 

"Osłabienie przepisów UE dotyczących czystych samochodów nagradza maruderów i nie przynosi korzyści europejskiemu przemysłowi samochodowemu, poza tym, że jeszcze bardziej oddala go od Chin w kwestii pojazdów elektrycznych" – powiedział w oświadczeniu William Todts, dyrektor organizacji Transport & Environment. 

Zakaz sprzedaży zostaje  

Za zniesieniem liczenia emisji za 2025 r. lobbowała Europejska Partia Ludowa, czyli największe ugrupowanie w europarlamencie, do którego należy też KO i PSL. Teraz EPL chce też rewizji kolejnego kluczowego elementu transformacji europejskiego transportu. Chodzi o zakaz sprzedaży nowych pojazdów z silnikami spalinowymi, który ma wejść w życie w 2035 r. 

Teoretycznie rewizja prawa miała nadejść w 2026 r. Komisja Europejska zapowiedziała już jednak, że ją przyspieszy. Możliwe jest też zmiana zakazu tak, by za podstawową zasadę uznano "neutralność technologiczną". 

"Kilka krajów członkowskich, na czele z Włochami i Czechami, lobbowało za tym, aby biopaliwa i e-paliwa zostały uwzględnione w przyszłym prawie, ponieważ paliwa te mogą być stosowane w istniejących silnikach" – wskazuje "Politico". 

I dodaje, że podczas gdy w UE toczą się dyskusje na temat przyszłości silnika spalinowego, chińscy producenci prześcigają się w produkcji pojazdów elektrycznych. I dostarczają modele "tańsze oraz wyposażone w lepszą technologię niż ich europejscy odpowiednicy", coraz większą uwagę kierując na eksport. 

Prawie 2 mld dla branży 

Wspomniane zmiany i dyskusje toczą się już w ramach nowej strategii unijnej. Komisja Europejska w tym tygodniu przedstawiła też "Przemysłowy plan działania dla europejskiego sektora motoryzacyjnego". Zakłada on m.in. wspomnianą zmianę liczenia emisji CO2 na trzyletnią, ale też prace nad przepisami dla pojazdów autonomicznych i przekazanie 1,8 mld euro na rozwój europejskiej produkcji akumulatorów. 

"Na rynku światowym istnieje bardzo duży niewykorzystany potencjał, jeśli chodzi o innowacje i czyste rozwiązania. Chcę, aby nasz europejski przemysł motoryzacyjny przejął inicjatywę. Będziemy promować produkcję krajową, aby uniknąć strategicznych zależności, zwłaszcza w odniesieniu do produkcji baterii. Będziemy trzymać się uzgodnionych celów w zakresie emisji, ale z pragmatycznym i elastycznym podejściem" – komentuje Ursula von der Leyen, przewodnicząca KE. 

Jednocześnie Komisja deklaruje, że będzie dążyć do zwiększenia popytu na europejskie pojazdy bezemisyjne, który w 2024 r. wyraźnie spowolnił. Wśród planowanych "zachęt", które mają wzmocnić zaufanie konsumentów, znajdują się m.in. poprawa stanu baterii i możliwości naprawy.  

Autor: Szymon Bujalski

Źródło: Dziennikarz dla Klimatu

Wybrane dla Ciebie

Zakazali mieszkańcom oglądać telewizję. Utrudnienia w związku filmem
Zakazali mieszkańcom oglądać telewizję. Utrudnienia w związku filmem
Przerywana akcja CBŚP. Jest oświadczenie policji ws. reportażu
Przerywana akcja CBŚP. Jest oświadczenie policji ws. reportażu
Szczyt pokojowy w Egipcie. Media: trzech katarskich dyplomatów zginęło
Szczyt pokojowy w Egipcie. Media: trzech katarskich dyplomatów zginęło
Niemcy miały współpracować z armią Putina. "Było zalecenie polityczne"
Niemcy miały współpracować z armią Putina. "Było zalecenie polityczne"
Walki i ofiary na granicy Pakistanu z Afganistanem. Padają oskarżenia
Walki i ofiary na granicy Pakistanu z Afganistanem. Padają oskarżenia
Pół miliona Izraelczyków dziękuje Trumpowi. "To koniec koszmaru"
Pół miliona Izraelczyków dziękuje Trumpowi. "To koniec koszmaru"
Czechy: Przyszły minister miał publikować rasistowskie wpisy
Czechy: Przyszły minister miał publikować rasistowskie wpisy
Małgorzata Manowska po raz trzeci odrzuca wniosek ws. Trybunału Stanu
Małgorzata Manowska po raz trzeci odrzuca wniosek ws. Trybunału Stanu
Shutdown w USA trwa. Trump obiecuje jednej grupie pensje
Shutdown w USA trwa. Trump obiecuje jednej grupie pensje
Polska wołowina na Malediwach? Nowy kierunek eksportu
Polska wołowina na Malediwach? Nowy kierunek eksportu
Intensywne ulewy na Florydzie. Auta pod wodą
Intensywne ulewy na Florydzie. Auta pod wodą
Dziennikarz poszedł do parku dzień po otwarciu. Pokazał jak wygląda
Dziennikarz poszedł do parku dzień po otwarciu. Pokazał jak wygląda