Przełomowa inwestycja. Rusza drążenie tunelu w Świnoujściu
W decydującą fazę wchodzi połączenie wysp Uznam i Wolin. Maszyna TBM, która wydrąży tunel, została dziś uruchomiona. Mieszkańcy Świnoujścia czekali na tę inwestycję od wielu lat.
05.03.2021 14:04
- Przez bardzo wiele lat było tak, że pewna część naszego terytorium, Pomorza Zachodniego, była w jakieś mierze od pozostałej części naszego kraju, ojczyzny, oddzielona i trzeba było to zmienić i rzeczywiście potrzebna była tutaj wola, bo ta inwestycja z punktu widzenia kalkulacji czysto ekonomicznych, takich zupełnie oderwanych od wszelkiego rodzaju innych przesłanek, mogłaby być poddawana w wątpliwość i była poddawana w wątpliwość - powiedział Kaczyński.
Jak dodał Morawiecki: "To wiertło będzie kruszyć nie tylko warstwy ziemi, ale także bariery niemożności, uległości i słabości".
Maszyna - bestia dla Świnoujścia powstała w Chinach
Tunel w Świnoujściu powstanie dzięki specjalnie wykonanej dla tej inwestycji w Chinach maszyny drążącej.
Gigantyczne urządzenie ma 101 m długości, waży 2740 ton, a średnica wiercenia to ok. 13,5 m. Rozłożona na niemal 130 elementów zajmuje 10 tys. m3. Maszyna przewierci się pod dnem Świny, wykonując jednocześnie obudowę tunelu z prefabrykowanych elementów.
Stałą obsługę urządzenia podczas drążenia będzie stanowiło około 15 osób.
Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin
Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Sama długość tunelu drążonego pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, ma wynieść 1,48 km.
Jak zapewnia Ministerstwo Infrastruktury: "Dzięki tej inwestycji, Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski".
Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.
Świnoujście: pozostałe prace
Przewiercenie się z wyspy Uznam na wyspę Wolin nie będzie oznaczało końca prac. Planowany tunel ma mieć przekrój kolisty, podobnie jak tarcza maszyny TBM. Aby mogły się nim poruszać pojazdy, trzeba będzie wykonać płytę, na której będzie zlokalizowana jezdnia. Pod jezdnią zostanie umieszczona galeria ewakuacyjna wraz z większością instalacji tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej. Wykonywane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu.
Termin zakończenia inwestycji to wrzesień 2022 roku.