Trwa ładowanie...
dfmhyl5

Rozmowy Polska - Rosja ws. limitu przewozów bez postępu

Bez postępu zakończyły się rozmowy na temat
limitów na przewóz towarów prowadzone w Moskwie przez
polskiego wiceministra infrastruktury, Tadeusza Jarmuziewicza z
rosyjskim wiceministrem transportu, Jewgienijem Moskwiczowem.

dfmhyl5
dfmhyl5

- Nie ustaliliśmy niczego. Po obu stronach mamy napięcie - powiedział Jarmuziewicz polskim dziennikarzom w Moskwie.

Wiceszef resortu infrastruktury poinformował, że uzgodniono tylko, że 9 marca w Warszawie spotkają się przedstawiciele firm przewozowych z obu krajów.

- Skoro sprawa dotyczy przewoźników, to może niech sami usiądą do stołu i spróbują znaleźć wspólne rozwiązanie - oświadczył.

Dostęp do rynku przewozów w Rosji jest ściśle limitowany. Przewozy mogą się odbywać tylko na podstawie specjalnych zezwoleń. Od 1996 roku obowiązuje polsko-rosyjska umowa określająca zasady wymiany zezwoleń na przewozy. Na każdy rok podpisywany jest szczegółowy protokół.

dfmhyl5

W sierpniu 2008 roku ustalono, że przewoźnicy z obu krajów otrzymają na 2009 rok po 190 tys. zezwoleń.

W przypadku polskich firm, 30 tys. zezwoleń miało dotyczyć przewozów z krajów trzecich do Rosji, a 160 tys. przewozów Polska- Rosja oraz tranzytu przez Rosję. W wypadku przedsiębiorstw rosyjskich 185 tys. miało obejmować tranzyt przez Polskę, a 5 tys. - przewozy z krajów trzecich do Polski.

W grudniu 2008 roku strona rosyjska nieoczekiwanie zmniejszyła limit dla polskich przewoźników do 40 tys. zezwoleń. Wszystkie miały dotyczyć wyłącznie przewozów Polska-Rosja i tranzytu przez Rosję. Rosyjskie Ministerstwo Transportu nie sprecyzowało przy tym, czy te 40 tys. zezwoleń to limit na kwartał czy na cały rok.

Polska odpowiedziała zmniejszeniem kwoty dla przewoźników rosyjskich również do 40 tys. zezwoleń. Także nie sprecyzowała, czy jest to limit roczny czy kwartalny.

dfmhyl5

Według dyrektora Andrzeja Bogdanowicza z polskiego Ministerstwa Infrastruktury, strona rosyjska od kilku lat prowadzi politykę zmniejszania udziału przewoźników z innych państw w relacjach kraje trzecie - Rosja. "W danym wypadku chodzi o to, aby polski przedsiębiorca nie woził towarów do Rosji z innych państw niż Polska" - powiedział.

Jeśli strony nie dojdą do porozumienia, wielu polskim firmom transportowym grozić będzie bankructwo.

Jerzy Malczyk

dfmhyl5
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dfmhyl5
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj