Rosja zagraża cywilnym samolotom w Europie. Alarmujące dane
W ostatnich miesiącach coraz częściej dochodzi do poważnych zakłóceń sygnału GPS, głównie w Europie Środkowej. Ostatni taki incydent miał miejsce w niedzielę. Według Daily Mail, ostatnie zakłócenia utrudniły lot ponad 1600 samolotom. Wszystko wskazuje na to, że za problemami z nawigacją stoi Rosją.
26.03.2024 | aktual.: 27.03.2024 15:10
Sygnał GPS najprawdopodobniej jest zakłócany z należącego do Rosji obwodu królewieckiego, dlatego jego skutki dotykają połączenia, których trasa wiedzie nad Polską, krajami bałtyckimi, Morzem Bałtyckim lub południową Szwecją.
Od niedzieli problemy określeniem z swojej pozycji na mapie zgłosiło 1614 samolotów. Zdecydowaną większość stanowiły maszyny cywilne.
Daily Mail cytuje słowa ekspertki w dziedzinie bezpieczeństwa, prof. Melanie Garson, która oceniła, że Rosja ma nad państwami Zachodu przewagę, jeżeli chodzi o środki walki elektronicznej.
Co więcej - jak dodała - "w ciągu ostatnich dwóch lat Rosja jeszcze bardziej umocniła się w tym zakresie". - Istnieją poważne obawy, że NATO nie jest obecnie w stanie temu sprostać - oświadczyła prof. Garson.
Rosja zakłóca GPS? Propaganda Kremla atakuje NATO
Podejrzenia w sprawie zakłócania sygnału GPS w Europie ściąga na siebie sam Kreml. Jak zauważył w mediach społecznościowych Michał Marek, ekspert w dziedzinie dezinformacji, informacja o zakłóceniach niemal natychmiast pojawia się w rosyjskich kanałach propagandowych.
We wpisach na ten temat przewija się jeden kłamliwy przekaz: NATO celowo zakłóca sygnał GPS, aby w ten sposób ukryć dyslokację swoich wojsk. Rosyjska propaganda przekonuje, że świadczy to o przygotowaniach Sojuszu "do ataku".
Problemy z sygnałem GPS. Rosja głównym podejrzanym
To już kolejny tego rodzaju przypadek w ostatnich miesiącach. John Wiseman, ekspert z portalu Gpsjam zauważył, że skala zakłóceń jest bezprecedensowa. Domniemywa, że mogą one być wynikiem celowych prób zagłuszania sygnału lub ćwiczeń wojskowych.
Joakim Paasikivi ze Szwedzkiego Uniwersytetu Obrony w wywiadzie dla szwedzkiego nadawcy publicznego SVT stwierdził, że Rosja już wcześniej ingerowała w północnoeuropejski system GPS.
Paasikivi ocenił, że zakłócenia mogą być częścią rosyjskich działań wpływu lub tak zwanej wojny hybrydowej. - Może to być sposób Rosji na sianie niepewności i pokaz siły - powiedział.
System GPS jest niezbędny do nawigacji i pozycjonowania. Chociaż zakłócenia systemów mogą stanowić problem dla lotnictwa, nie są one bezpośrednim zagrożeniem. Samoloty, oprócz GPS, korzystają z innych narzędzi do pozycjonowania, takich jak akcelerometry i stałe punkty na ziemi.
Źródło: dailymail.co.uk/WP Wiadomości