Przeciw kryptoreklamie
Odbiorcy mają prawo oczekiwać i żądać
wiarygodnych informacji - uważa prof. Jerzy Olędzki z Instytutu
Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, który wesprze kampanię
"Czyste informacje", zainicjowaną przez Związek Firm
Public Relations (ZFPR). Jej celem jest przeciwdziałanie zjawisku
kryptoreklamy w mediach.
Patronat nad kampanią objął prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta Cezary Banasiński. Dyrektor Departamentu Polityki Konsumenckiej UOKiK Joanna Wrona przypomniała na konferencji prasowej, że "do kompetencji UOKiK należy zwalczanie nieuczciwej konkurencji, a więc także zjawiska kryptoreklamy".
Zdaniem inicjatorów kampanii, kryptoreklamą czyli reklamą ukrytą jest m.in. publikowanie w zamian za jakąś korzyść tekstów dziennikarskich. Reklamą ukrytą są także wypowiedzi, w których występuje próba skłonienia klienta do nabycia produktu bez jednoznacznego wskazania, że jest to reklama. W opinii Rafała Szymczaka z ZFPR, praktyki takie ograniczają wiarygodność polskich mediów.
Kampania ma zwrócić uwagę na skalę występowania zjawiska reklamy ukrytej. W jej ramach przygotowane zostaną ekspertyzy dotyczące stanu prawnego w tym zakresie. Organizatorzy kampanii są także zdania, że konieczna jest edukacja etyczna w środowiskach dziennikarzy, specjalistów PR i wydawców.
Prof. Olędzki zapowiedział, że na przełomie listopada i grudnia odbędzie się międzynarodowa konferencja naukowa poświęcona nieetycznym zachowaniom w mediach. Chcemy skorzystać z doświadczeń krajów, które z tym problemem mają do czynienia od dawna - zaznaczył Olędzki.
Instytut badania rynku i opinii publicznej SMG/KRC przeprowadzi badanie na celowej próbie ekspertów z dziedziny komunikacji społecznej oraz sondaż na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku powyżej 15 lat, mierzący zaufanie do mediów i poziom akceptacji dla zachowań nieetycznych. Wyniki tych badań będą znane na początku listopada.
W projekcie udział bierze prawie 10 instytucji reprezentujących dziennikarzy, wydawców, środowiska reklamowe i PR, m.in. Instytut Wydawców Prasy, Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich, Helsińska Fundacja Praw Człowieka i Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.