Prozdrowotne wydatki polskich konsumentów
Coraz więcej Polaków decyduje się na dodatkowe finansowanie opieki zdrowotnej dla swojej rodziny - raport.
Deklaracje ponad 40 tysięcy Polaków, którzy wypełnili Ogólnopolski Kwestionariusz Produktów i Usług Acxiom Polska w marcu i kwietniu 2006, jasno wskazują, iż rynek związany z prywatną opieką medyczną ma się bardzo dobrze. 70% konsumentów przyznało, że korzystało z niepublicznych usług medycznych dla siebie lub swoich dzieci, choć starało się to robić sporadycznie, tylko w poważnych sprawach. W porównaniu z rokiem ubiegłym odsetek ten wzrósł o 7 punktów procentowych. Istnieje także całkiem spora grupa osób, które stawiają wyłącznie na prywatną opiekę zdrowotną i w ogóle nie korzystających z publicznych placówek – stanowią oni już ponad 9% pacjentów.
Duży potencjał i perspektywy rozwoju wydają się też mieć produkty ubezpieczeniowe pokrywające min. koszty korzystania z prywatnych usług medycznych. W chwili obecnej są one jeszcze dużą nowością, ale 28% respondentów już zadeklarowało swoje zainteresowanie i chęć korzystania z tego typu ubezpieczeń.
Prawie połowa (43%) konsumentów na leki stara wydawać się nie więcej niż 50 zł miesięcznie, 36% przeznacza na ten cel kwoty z przedziału 51-100 zł na miesiąc, a 17% próbuje zmieścić się w granicach 101-200 zł. Patrząc na nasze wydatki na farmaceutyki w roku 2005 należy zauważyć ich lekki spadek – w roku ubiegłym płacących kwoty z przedziału 101-200 zł było 20%, a powyżej 200 zł przeznaczało na ten cel ponad 8% badanych (o 3 punkty procentowe więcej niż w 2006 roku). Mając na uwadze coraz większe wydatki NFZ na leki (dopłaty), zaostrzającą się konkurencję na rynku farmaceutycznym oraz wprowadzanie programów tzw. "tanich leków', mogło to mieć pozytywny wpływ na portfele pacjentów.
Wśród medykamentów dostępnych bez recepty najczęściej kupujemy leki przeciwbólowe (81% wskazań), leki na przeziębienia/grypę (78%), na gardło/kaszel (67%) oraz witaminy i zestawy witaminowo-minerałowe (57%). Sięgamy także po preparaty na bóle mięśni i stawów (31%), produkty przeciwłupieżowe (19%), wspomagające odchudzanie (17%) oraz redukujące stres i zmęczenie (17%).
Przy wyborze apteki polski konsument zwraca uwagę przede wszystkim na korzystne ceny (59% wskazań), odległość od miejsca zamieszkania (41%) oraz kompetentne doradztwo i dobrą obsługę (po 31% wskazań). Znacznie mniejsze znaczenie na miejsce zakupu medykamentów ma zróżnicowana oferta (6%) czy czynniki związane z lojalnością konsumenta, takie jak: przyzwyczajenie (14%) i zadowolenie z dotychczasowej obsługi (20%).