PolskaPoznań kupi nowe autobusy i tramwaje

Poznań kupi nowe autobusy i tramwaje

W ciągu najbliższych trzech lat poznańskie MPK zamierza wymienić 57 autobusów i 40 tramwajów. Te ostatnie mają być całkowicie lub przynajmniej częściowo niskopodłogowe.

Poznań kupi nowe autobusy i tramwaje
Źródło zdjęć: © WP | Zenon Kubiak
Zenon Kubiak

24.02.2015 | aktual.: 24.02.2015 14:15

Jeśli chodzi o jakość pojazdów komunikacji miejskiej, to niewiele jest polskich miast, które na Poznań spoglądają bez zazdrości. W stolicy Wielkopolski już od kilku lat wszystkie autobusy miejskie są niskopodłogowe, a ich średni wiek to zaledwie 6,3 roku. Trochę gorzej prezentuje się flota tramwajowa ze średnią wieku wynoszącą 23 lata, ale i ona jest systematycznie odnawiana. Przed Euro 2012 Poznań kupił 45 nowoczesnych tramwajów marki Solaris Tramino, ale na tym nie poprzestaje.

- Zgodnie z naszym wieloletnim planem inwestycyjnym planujemy do 2018 roku wymienić na nowe 57 autobusów, a także 40 tramwajów – wyjaśnia w rozmowie z Wirtualną Polską Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK Poznań.

Jeśli chodzi o tramwaje, to pierwsze pięć „nowych” pojazdów pojawi się na poznańskich torowiskach jeszcze w tym roku. - Będzie to kolejny moderus beta oraz cztery całkowicie zmodernizowane tatry, które niedawno odbyły swoje ostatnie kursy – mówi Gajdzińska.

Co z kolejnymi, na razie nie wiadomo. Pewne jest tylko to, że zarówno nowo zakupione jak i modernizowane tramwaje mają być całkowicie lub przynajmniej częściowo niskopodłogowe.

- Bardzo liczymy na dofinansowanie z Unii Europejskiej, której fundusze wspierały wszystkie nasze poprzednie inwestycje - przyznaje Gajdzińska. - Plan ten może być jednak korygowany, a my mamy nadzieje, że taka korekta będzie zmierzać w tym kierunku, by nowych tramwajów i autobusów było jeszcze więcej, niż obecnie zakładamy.

W przypadku zakupu nowych tramwajów, nie jest wykluczone, że będą nimi egzemplarze zupełnie nowego modelu tramwaju niskopodłogowego, nad którymi pracują wspólnie Modertrans i inżynierowie z Politechniki Poznańskiej.

- Chcemy, aby opracowany przez nas model był znacznie cichszy, bezpieczniejszy, bardziej odporny na wykolejenia i przestronniejszy od wszystkich innych tramwajów – wyjaśniał niedawno dr inż. Bartosz Firlik, kierownik projektu.

Budowa tramwaju ma się zakończyć do marca 2016 r., ale już w tym roku ma zostać zaprezentowany jego wygląd.

Zenon Kubiak, Wirtualna Polska

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem zdarzenia? .

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (19)