Poprawi się bezpieczeństwo przeciwpowodziowe Wrocławia. Ruszają prace przy budowie kanału
Rusza kolejny etap modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego, tym razem związany z poprawą ochrony przeciwpowodziowej dorzecza Widawy. Przebudowa wałów przeciwpowodziowych, mostów oraz pozostałej infrastruktury kosztować będzie prawie 400 mln złotych.
Rozpoczęły się prace przy kolejnym, drugim etapie modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego. Związany jest on z komponentem B3, czyli budową kanału ulgi Odra-Widawa. W ramach tego komponentu realizowane będą dwa kontrakty – pierwszy obejmujący obszar tzw. przelewu Odra-Widawa od wysokości Wyspy Opatowickiej do mostów Krzywoustego, drugi – od mostu kolejowego w okolicy mostów Krzywoustego do ujścia Widawy do Odry w okolicach Lasu Rędzińskiego.
Pierwsze prace objęły przebudowę mostu Pęgowskiego w ciągu drogi wojewódzkiej 342 – ma on zostać rozebrany i odbudowany. Zanim jednak rozpoczną się roboty przy przebudowie, zbudowany zostanie w okolicy most tymczasowy. Na przełomie marca i kwietnia rozpocznie się remont mostów Krzywoustego, jednak według zapewnień, nie będzie to powodowało utrudnień w ruchu pojazdów.
Obok remontu drogowych mostów Krzywoustego, pierwszy kontrakt, oznaczany B3-1, obejmie przebudowę mostu Swojczyckiego i pobliskiego mostu kolejowego, a także kolejowego mostu w okolicy mostów Krzywoustego. Ponadto, przebudowane zostaną wały przeciwpowodziowe – łącznie około 16 kilometrów. Prace wykonywać będzie firma Skanska. Ich koszt to około 225 mln złotych.
Kontrakt drugi, w którego zakres wchodzi wspomniana przebudowa mostu Pęgowskiego, obejmie także przebudowę wałów przeciwpowodziowych o łącznej długości prawie 30 km. Prace prowadzone przez Mota-Engil pochłoną prawie 160 mln złotych.
- W związku z tą ważną dla bezpieczeństwa przeciwpowodziowego miasta inwestycją już niedługo rozpocznie się wycinka drzew w okolicach rzeki Widawy. Wszystkie środowiska dbające o zalesienie miasta uspokajam, ponieważ planujemy już nasadzenia kompensacyjne – mówił podczas konferencji prezydent Wrocławia, Rafał Dutkiewicz.
Prace przy dorzeczu Widawy to jeden z wielu etapów dużego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry. Zakres prac realizowany przy Wrocławskim Węźle Wodnym obejmuje modernizację obwałowania Odry oraz wspomnianą budowę kanału ulgi Odra-Widawa. Ponadto, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu zajmuje się modernizacją koryt i kanałów Odry, zaś RZGW w Gliwicach – budową zbiornika przeciwpowodziowego Racibórz Dolny.
Praca związane z dwoma kontraktami komponentu B3 potrwają prawdopodobnie do początku 2017 r.