Poprawi się bezpieczeństwo przeciwpowodziowe Wrocławia. Ruszają prace przy budowie kanału
Rusza kolejny etap modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego, tym razem związany z poprawą ochrony przeciwpowodziowej dorzecza Widawy. Przebudowa wałów przeciwpowodziowych, mostów oraz pozostałej infrastruktury kosztować będzie prawie 400 mln złotych.
14.01.2015 11:02
Rozpoczęły się prace przy kolejnym, drugim etapie modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego. Związany jest on z komponentem B3, czyli budową kanału ulgi Odra-Widawa. W ramach tego komponentu realizowane będą dwa kontrakty – pierwszy obejmujący obszar tzw. przelewu Odra-Widawa od wysokości Wyspy Opatowickiej do mostów Krzywoustego, drugi – od mostu kolejowego w okolicy mostów Krzywoustego do ujścia Widawy do Odry w okolicach Lasu Rędzińskiego.
Pierwsze prace objęły przebudowę mostu Pęgowskiego w ciągu drogi wojewódzkiej 342 – ma on zostać rozebrany i odbudowany. Zanim jednak rozpoczną się roboty przy przebudowie, zbudowany zostanie w okolicy most tymczasowy. Na przełomie marca i kwietnia rozpocznie się remont mostów Krzywoustego, jednak według zapewnień, nie będzie to powodowało utrudnień w ruchu pojazdów.
Obok remontu drogowych mostów Krzywoustego, pierwszy kontrakt, oznaczany B3-1, obejmie przebudowę mostu Swojczyckiego i pobliskiego mostu kolejowego, a także kolejowego mostu w okolicy mostów Krzywoustego. Ponadto, przebudowane zostaną wały przeciwpowodziowe – łącznie około 16 kilometrów. Prace wykonywać będzie firma Skanska. Ich koszt to około 225 mln złotych.
Kontrakt drugi, w którego zakres wchodzi wspomniana przebudowa mostu Pęgowskiego, obejmie także przebudowę wałów przeciwpowodziowych o łącznej długości prawie 30 km. Prace prowadzone przez Mota-Engil pochłoną prawie 160 mln złotych.
- W związku z tą ważną dla bezpieczeństwa przeciwpowodziowego miasta inwestycją już niedługo rozpocznie się wycinka drzew w okolicach rzeki Widawy. Wszystkie środowiska dbające o zalesienie miasta uspokajam, ponieważ planujemy już nasadzenia kompensacyjne – mówił podczas konferencji prezydent Wrocławia, Rafał Dutkiewicz.
Prace przy dorzeczu Widawy to jeden z wielu etapów dużego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry. Zakres prac realizowany przy Wrocławskim Węźle Wodnym obejmuje modernizację obwałowania Odry oraz wspomnianą budowę kanału ulgi Odra-Widawa. Ponadto, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu zajmuje się modernizacją koryt i kanałów Odry, zaś RZGW w Gliwicach – budową zbiornika przeciwpowodziowego Racibórz Dolny.
Praca związane z dwoma kontraktami komponentu B3 potrwają prawdopodobnie do początku 2017 r.