Ponad 40% Polaków uważa, że małe gesty mają wielką moc i poprawiają nastrój - sieć Circle K promuje na swoich stacjach kulturę życzliwości w ramach akcji "Kindness Day"

Blisko połowa Polaków doświadcza nieprzyjemnych sytuacji w przestrzeni publicznej, jak wskazuje badanie sieci stacji paliw Circle K. Wulgaryzmy czy niewłaściwe komentarze, niezależnie do kogo są kierowane, mają negatywną moc, a respondenci jako najczęstsze skutki wymieniają obniżenie nastroju czy poczucia własnej wartości. O potrzebie miłych gestów w przestrzeni publicznej mówi firma Circle K, która od 2022 roku podejmuje działania promujące wzajemny szacunek i zrozumienie dla drugiego człowieka. 25 stycznia na wszystkich stacjach Circle K w Europie sieć już po raz drugi będzie obchodzić "Kindness Day", akcję skierowaną do klientów, zachęcając do bycia życzliwym na co dzień.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Każdego dnia mijamy na ulicy, w pracy, czy na stacjach paliw dziesiątki osób. Często nie wiemy, w jakim są nastroju - z czym się mierzą, czy może przechodzą gorszy czas. W zabieganym świecie łatwo zapomnieć o drobnych gestach, które mogą odmienić czyjś dzień. Życzliwość to cecha, która leży u podstaw wielu pozytywnych relacji międzyludzkich i jest uważana za jedną z fundamentalnych wartości w wielu kulturach. Z okazji akcji "Kindness Day", obchodzonej 25 stycznia na europejskich stacjach Circle K, firma przeprowadziła badanie wśród Polaków na temat przyczyn i skutków negatywnych oraz życzliwych postaw.

Jak wskazali respondenci, aż 45% z nich doświadcza nieprzyjemnych sytuacji w przestrzeni publicznej, np. na ulicy czy w komunikacji miejskiej, a blisko 30% spotyka to w Internecie[1]. Wśród niewłaściwych zachowań najczęściej wymieniane były wyzwiska lub wulgaryzmy (ponad 37%), negatywne komentarze dotyczące poglądów lub wyglądu (35%), zniewaga czy lekceważenie (32%), natomiast ponad 12% doświadczyło gróźb przemocy fizycznej. Tego typu zdarzenia wpływają negatywnie na wiele obszarów życia, na co wskazują również przeprowadzone badania. Blisko 27% respondentów podkreślało, że prowadzą one do obniżenia ich nastroju, niskiej samooceny (24%), zwątpienia w innych ludzi (23%), a nawet do izolacji społecznej i poczucia wyobcowania (18%).

© materiały partnera

Przeciwwagą dla negatywnych zachowań są miłe gesty, dlatego sieć Circle K sprawdziła również, czym dla Polaków jest życzliwość i w jaki sposób można ją wyrażać. Ponad połowa badanych wskazywała najczęściej poświęcanie swojej uwagi i czasu na krótką rozmowę oraz udzielanie wsparcia potrzebującym jako wyraz uprzejmości wobec innych. Dla 22% to pomaganie innym w codziennych aktywnościach, np. podczas zakupów czy opieka nad psem. Co piąta osoba twierdzi, że to najprostszy ludzki gest – uśmiech – może poprawić dzień. Małe akty dobroci mają moc – u blisko 43% Polaków poprawiają nastrój, a także zwiększają ich wiarę w siebie, co podkreśliło 34% badanych. Co więcej, przekładają się one na większe poczucie bezpieczeństwa u niemal co trzeciej osoby. Nic dziwnego, że 26% respondentów zwróciło również uwagę na to, że takie postawy sprawiają, że chętniej wracamy do miejsc, w których spotykają nas miłe sytuacje, a także przekładają się na bardziej efektywną współpracę, co jest niezwykle istotne - zwłaszcza w miejscu pracy.

- Zdajemy sobie sprawę, jakim wyzwaniem jest brak uprzejmości oraz agresja werbalna i fizyczna wobec pracowników. Naszym celem jest zapobieganie takim sytuacjom i ich skutkom. Dlatego nasi pracownicy otrzymują odpowiednie szkolenie, wsparcie przełożonych i profesjonalną pomoc psychologiczną. Podczas 2. edycji "Kindness Day" na stacjach Circle K w Polsce chcemy zwiększyć świadomość klientów na temat potrzeby życzliwych postaw i pokazać im, jak ważne jest traktowanie z szacunkiem nie tylko pracowników stacji, ale i wszystkich osób, które spotykamy na co dzień. Warto pamiętać, że miły gest nic nie kosztuje, a może poprawić czyjś nastrój, a także zwiększyć wiarę we własne możliwości, zarówno w obszarze zawodowym, jak i prywatnym - podkreśla Maria Pertkiewicz, dyrektorka ds. personalnych Circle K Polska.

© materiały partnera

W ramach obchodów "Kindness Day", czyli Dnia Życzliwości na stacjach Circle K, pracownicy sieci będą rozdawać upominki wśród klientów okazujących życzliwość, wyrozumiałość i sympatię wobec personelu. Głównym celem działań jest zachęcanie nie tylko klientów, ale wszystkich osób, do traktowania innych z należytym szacunkiem.

W Polsce kampania życzliwości została zainicjowana przez Circle K 21 listopada 2022 roku podczas Światowego Dnia Życzliwości i Pozdrowień. "Kindness Day" to ogólnoeuropejska akcja kanadyjskiego koncernu, która jest obchodzona także w innych krajach jako symboliczny Dzień Życzliwości, mający na celu zwrócenie uwagi klientów i opinii publicznej na kwestie wzajemnego szacunku oraz popularyzujący uprzejmość, serdeczności i właściwe, pozbawione agresji postawy w relacjach z innymi.

[1] Badanie zostało przeprowadzone przez SW Research w styczniu 2024 r. w formie wywiadów online na zlecenie Circle K na reprezentatywnej próbie pełnoletnich Polek i Polaków.

Materiał sponsorowany przez Circle K
Źródło artykułu: WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Niemiecka gospodarka w kryzysie. Domagają się zdecydowanych działań
Niemiecka gospodarka w kryzysie. Domagają się zdecydowanych działań
Działo się we wtorek. Oto najważniejsze wydarzenia [SKRÓT DNIA]
Działo się we wtorek. Oto najważniejsze wydarzenia [SKRÓT DNIA]
Potrącił człowieka i uciekł. Policja zatrzymała 80-latka bez uprawnień
Potrącił człowieka i uciekł. Policja zatrzymała 80-latka bez uprawnień
Nocna interwencja we Wrocławiu. Półnaga 22-latka prosiła o pomoc
Nocna interwencja we Wrocławiu. Półnaga 22-latka prosiła o pomoc
Pentagon gotowy. Rozważane są różne scenariusze w Wenezueli
Pentagon gotowy. Rozważane są różne scenariusze w Wenezueli
Komisja PE odrzuciła wniosek ws. Romanowskiego
Komisja PE odrzuciła wniosek ws. Romanowskiego
Rozpoczęły się rozmowy Putina z wysłannikami Trumpa
Rozpoczęły się rozmowy Putina z wysłannikami Trumpa
Trump udostępnia nieprawdę. Poinformował, że Maduro się poddał
Trump udostępnia nieprawdę. Poinformował, że Maduro się poddał
Napięcia na Morzu Czarnym. Putin straszy "radykalną odpowiedzią"
Napięcia na Morzu Czarnym. Putin straszy "radykalną odpowiedzią"
Burza w sieci. Komentują prezydenckie weto
Burza w sieci. Komentują prezydenckie weto
Nawrocki wetuje ustawę ws. psów. Dosadny komentarz Tuska
Nawrocki wetuje ustawę ws. psów. Dosadny komentarz Tuska
Putin: Europa dąży do zablokowania procesu pokojowego
Putin: Europa dąży do zablokowania procesu pokojowego