PolskaPonad 100 interwencji na infolinię dla bezdomnych

Ponad 100 interwencji na infolinię dla bezdomnych


Infolinia dla bezdomnych na Śląsku przyjęła 112 zgłoszeń od 1 listopada, czyli od początku jej funkcjonowania. Jak poinformowało we wtorek Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego w ciągu minionej doby odebrano dwa telefony.

Ponad 100 interwencji na infolinię dla bezdomnych
Źródło zdjęć: © AFP | Timur Emek

25.12.2012 | aktual.: 25.12.2012 12:44

Śląska infolinia dla bezdomnych uruchamiana jest od 1999 roku przed każdą zimą. Funkcjonuje od 1 listopada do 31 marca. Można na nią dzwonić z telefonów stacjonarnych i automatów, a od dwóch lat - również z komórkowych. Połączenie 800 100 022 jest bezpłatne, numer działa całodobowo. Obsługują go dyspozytorzy działającego przy wojewodzie śląskim Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego, to grupa 10 osób.

- Pod ten numer dzwonią zarówno osoby potrzebujące, szukające noclegu lub posiłku, jak i postronne, chcące pomóc, a także straż miejska czy policja prowadzące takie interwencje. Dysponujemy listą placówek udzielających noclegu czy wydających jedzenie - powiedział jeden z dyżurnych Jacek Wojtyga.

W ostatnich latach liczba połączeń z infolinią zwiększała się: w sezonie 2009/2010 służby wojewody otrzymały 199 zgłoszeń, rok później 312, a w ubiegłym roku - 357. Infolinia najczęściej była wykorzystywana podczas silnych mrozów.

Zdarzały się telefony z prośbami o pomoc od całych rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji lokalowej czy materialnej. Były też osoby, które za pośrednictwem infolinii zgłosiły chęć pomocy bezdomnym - przekazania ciepłej odzieży albo pieniędzy.

Dostępność infolinii z komórek pomaga m.in. w sytuacjach, gdy dzwonią przypadkowe osoby, widzące np. nietrzeźwych, leżących na ziemi podczas chłodu lub mrozu. W takich sytuacjach operator porozumiewa się z miejscową policją lub strażą miejską. Dzięki współpracy z całodobowym Centrum Koordynacji Ratownictwa Medycznego szybko można wskazać najbliższy szpital, który może pomóc.

Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego - oprócz infolinii - obsługuje system informacji dla służb operacyjnych zajmujących się pomocą bezdomnym. Jeżeli policjanci bądź strażnicy miejscy mają problem z umieszczeniem osoby bezdomnej w schronisku czy szpitalu, poszukiwane jest miejsce, gdzie taka osoba zostanie przyjęta. Dyżurni utrzymują kontakt z wyznaczonymi osobami z ośrodków pomocy społecznej, które pełnią dyżury domowe po godzinach pracy i w dni wolne.

Wykaz wszystkich jednostek pomagających w regionie bezdomnym zamieszczono na stronie internetowej Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. W województwie śląskim działa 146 placówek świadczących pomoc osobom bezdomnym. Jest to m.in. 19 noclegowni, 16 schronisk, 18 hosteli, sześć ogrzewalni, 40 jadłodajni oraz 30 punktów wydawania żywności.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (17)