Ponad 1,5 mld zł wydała TVP na realizację misji publicznej
Ponad 1,5 mld zł wydała w 2005 r. TVP na
zadania związane z realizacją misji publicznej. Jedną trzecią tej
kwoty pokryły wpływy abonamentowe, resztę przychody własne z
reklamy i sponsoringu. Z przychodów własnych sfinansowano m.in.
kanał tematyczny TVP Kultura - wynika ze sprawozdania,
zamieszczonego na stronach internetowych TVP.
Zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji, programy misyjne obejmują: informacje, publicystykę, kulturę, edukację, rozrywkę i sport. Programy te powinny cechować się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu.
Jak wynika ze sprawozdania, wpływy abonamentowe TVP systematycznie maleją. W ub. roku wyniosły one 504 mln zł, podczas gdy w 2004 roku - ponad 540 mln, w 2003 r. - ponad 560 mln, a w 2002 - blisko 580 mln zł. Ściągalności abonamentu nie poprawiły emitowane od ub. roku spoty reklamowe, promujące płacenie abonamentu. Według TVP, od płacenia abonamentu uchyla się w Polsce ok. 60% osób, podczas gdy w krajach Europy Zachodniej - ok. 10%.
Zwiększyły się natomiast wpływy TVP z reklam i sponsoringu. W ub. roku wyniosły one ponad 1 mld 100 mln zł, czyli blisko 120 mln więcej niż w 2004 roku.
Jednym z najkosztowniejszych zadań telewizji jest utrzymywanie 16 oddziałów terenowych - koszt ich działalności wyniósł w 2005 r. 390 mln zł.
Wśród kosztów wypełniania misji publicznej TVP wymienia m.in. działalność TV Polonia - 44 mln zł, kanał TVP Kultura 19,8 mln, produkcję i emisję spektakli teatralnych - 13,7 mln zł, magazynów kulturalnych 86,7 mln, magazynów dla rolników - 10,3 mln zł, audycji dla dzieci i młodzieży - 39,2 mln, audycji religijnych 23,1 mln, koszty relacji z obrad Sejmu i Senatu 3 mln, koszty programów politycznych, łącznie z programami wyborczymi - 34,5 mln oraz koszty relacji sportowych - 100,7 mln zł.