Polskie przejazdy kolejowe są niebezpieczne
Skrzyżowania dróg z liniami kolejowymi w
Polsce są słabo zabezpieczone. Ok. 95% ofiar wypadków
kolejowych zginęło lub zostało rannych właśnie na przejazdach, a w
samym 2003 r. w tych miejscach wydarzyło się 266 wypadków - wynika
z najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli (NIK).
24.02.2005 17:05
Wyniki kontroli wskazują ponadto, że stan bezpieczeństwa na przejazdach systematycznie się pogarsza: w 2002 r. doszło na nich do 254 wypadków, a w 2003 r. do 266, z czego na przejazdach strzeżonych liczba wypadków wynosiła w roku 2002 - 21, a w 2003 już 25.
Według NIK, za taki stan rzeczy odpowiadają zarządcy dróg, linii kolejowych oraz organy zarządzające ruchem na drogach publicznych, które nienależycie wypełniają swoje zadania.
NIK wskazuje też na potrzebę zmiany w obowiązujących przepisach, tak by koszty budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony skrzyżowań dróg z liniami kolejowymi nie obarczały jedynie kolei. "Nie można bowiem oczekiwać, że znajdujące się w bardzo trudnej sytuacji finansowej PKP PLK S.A. sprostają wyżej wymienionym zadaniom" - czytamy w raporcie.
Tymczasem na remonty potrzeba dużych nakładów. Z raportu wynika bowiem, że niektóre urządzenia na przejazdach (zapory i ich mechanizmy napędowe) pochodzą jeszcze z okresu II wojny światowej. W złym stanie technicznym jest też większość dróg dojazdowych do przejazdów.
Kontrolę przejazdów kolejowych NIK przeprowadziła w okresie marzec-czerwiec 2004 roku.