"Polska zamienia się w słuch". Niezwykła kampania społeczna Polskiego Związku Głuchych i agencji Change
25 września, w Międzynarodowy Dzień Głuchych, odbywa się akcja "Polska zamienia się w słuch". Jej motywem przewodnim jest zamiana miejsc tłumacza migowego znajdującego się w rogu z osobą słyszącą. Organizatorzy akcji (agencja reklamowa Change i Polski Związek Głuchych) w ten sposób chcą przełamać funkcjonujący schemat myślowy, marginalizujący osoby głuche.
W ramach akcji odbędzie się szereg nietypowych działań. W programach telewizyjnych (głównie serwisach informacyjnych) pojawiają się tłumacze języka migowego, a w niektórych na chwilę zastąpią prowadzących, którzy w tym czasie znajdą się w rogu ekranu. W prasie i na portalach internetowych pojawią się tytuły pisane alfabetem migowym. W social mediach ponad dwudziestu celebrytów będzie na migi pozdrawiać głuchych. W serwisie YouTube znani youtuberzy opublikują filmy dedukowane głuchym i całej akcji. W telewizji i w kinach pojawią się specjalne spoty reklamowe. Wyjątkowa będzie również strona www.pzg.org.pl - "słyszalna" przez głuchych, a przez słyszących dopiero po udostępnieniu na Facebooku. Organizatorzy przewidują nawet transmisję mszy świętej miganej z księdzem mówiącym po polsku znajdującym się w rogu ekranu.
Kampania jest pozytywna. Nie mówi o niedoli osób głuchych. Pokazuje, że są wśród nas. I są tacy jak jak my. Całkiem normalni, różni, ale zmarginalizowani.
Akcja jest organizowana nie tylko dla głuchych, ale razem z nimi.
Więcej na: www.pzg.org.pl.