15-02-2008 07:17

Polscy naukowcy odkryli układ bis

Astronomowie znaleźli układ planetarny bardzo podobny do układu słonecznego. Udział w tym sensacyjnym odkryciu mają Polacy - pisze "Gazeta Wyborcza", cytując naukowe pismo "Science", które opublikowało artykuł na ten temat.

Polscy naukowcy odkryli układ bisŹródło: AFP
d3h5qvr

Gwiazda i dwie planety są oddalone o pięć tysięcy lat świetlnych od nas. Samą gwiazdę znaleźli niecałe dwa lata temu astronomowie pracujący pod wodzą profesora Andrzeja Udalskiego z Obserwatorium Uniwersytetu Warszawskiego w Chile. Zainteresowała ich, bo jest tak zwaną mikrosoczewką grawitacyjną. Jak wyjaśnia "Gazeta Wyborcza", to takie kosmiczne "szkło powiększające", które zakrzywia promienie gwiazd czy galaktyk, zwiększając ich blask. Dzięki temu zjawisku można wyłuskać z kosmicznej otchłani planety, które normalnie są za małe i za ciemne, byśmy mogli je ujrzeć.

"Co prawda gwiazda OGLE-2006-BLG-109, będąca sercem obcego układu, jest dwa razy mniejsza od Słońca, ale krążące wokół niej planety zachowują proporcje naszego Jowisza i Saturna" - czytamy w "Gazecie Wyborczej". Nie chodzi tylko o ich rozmiary. Najważniejsza jest ich odległość od siebie i od gwiazdy. Okazuje się bowiem, że w nowo odkrytym układzie jest wystarczająco dużo miejsca dla mniejszych planet, być może podobnych do Ziemi.

Od 1992 roku, kiedy profesor Aleksander Wolszczan poinformował o zaobserwowaniu pierwszego pozasłonecznego układu planetarnego, astronomowie znaleźli już prawie 250 obcych planet. Żadna jednak nie przypominała Ziemi, a żaden z 25 odkrytych układów nie był podobny do naszego. (IAR)