Polacy mało zadowoleni ze swojej pracy
Co drugi pracownik zatrudniony w średnim lub dużym przedsiębiorstwie byłby skłonny przyjąć propozycję pracy za granicą.
Wynika z ogólnopolskiego badania satysfakcji pracowników, zrealizowanego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR) we współpracy z portalem Pracuj. Czynniki skłaniające do podjęcia takiej decyzji to przede wszystkim wysokość przyszłego wynagrodzenia oraz możliwość poznania obcego języka.
Już po raz drugi IIBR zapytał pracowników średnich i dużych przedsiębiorstw o ich zadowolenie z wykonywanej pracy, czynniki, które motywują do pracy, stosunki interpersonalne panujące w miejscu zatrudnienia oraz o ich plany zawodowe. Nowością badania było sprawdzenie, czy respondenci rozważają podjęcie pracy poza granicami kraju.
W porównaniu z ubiegłorocznymi wynikami badania, zadowolenie Polaków z obecnego miejsca pracy spadło o 7,7 punktów procentowych i wynosi 65,9 proc. Obniżony poziom zadowolenia z pracy nie wpłynął jednak na plany związane ze zmianą miejsca zatrudnienia. Taką chęć deklaruje 40 proc. respondentów. Ci, którzy myślą o podjęciu nowego zajęcia, najczęściej szukają pracy przeglądając oferty w internecie (75,6 proc.) oraz w prasie (57 proc.). Cześć ankietowanych ma już za sobą bardziej zdecydowane działania, takie jak wysyłanie dokumentów aplikacyjnych (47,8 proc.) oraz spotkanie z potencjalnym pracodawcą (25,8 proc.).
Przy tegorocznej realizacji badania po raz pierwszy zapytano respondentów o to, na ile są zainteresowani możliwością pracy poza granicami Polski oraz co skłania ich do podjęcia decyzji o ewentualnym wyjeździe. Okazuje się, że zagraniczną propozycję pracy na stanowisku podobnym do aktualnie zajmowanego mogłoby przyjąć niemal 50 proc. respondentów. Dla prawie wszystkich respondentów (99,1 proc.) najważniejszym czynnikiem motywującym jest wynagrodzenie, wyższe niż oferowane w kraju. Istotna jest również możliwość rozwijania znajomości języka obcego i zdobycia doświadczenia zawodowego.
Uczestnicy badania zostali poproszeni również o dokonanie oceny poziomu satysfakcji z poszczególnych aspektów pracy. Podobnie, jak w roku 2005, respondenci bardzo korzystnie oceniali relacje interpersonalne w miejscu pracy. Zdecydowana większość jest zadowolona z kontaktów ze współpracownikami (97,1 proc.), nieco niższy odsetek pozytywnie ocenia relacje z bezpośrednim przełożonym (88,5 proc.). Mniej korzystnie wypadła w badaniu ocena wynagrodzenia. Zadowolona z jego wysokości jest ponad połowa ankietowanych (55,5 proc.). W porównaniu z rokiem ubiegłym pracownicy są mniej obciążeni pracą, przede wszystkim rzadziej uznają swoją pracę za męczącą.
Jak pokazują dane pochodzące z badania „Satysfakcja pracowników 2006”, pracownicy zadowoleni z wykonywanej pracy kierują się inną motywacją niż ci, którzy są z niej niezadowoleni. W przypadku pierwszej grupy czynnikami motywującymi do pracy jest zgrany zespół oraz możliwość zdobycia doświadczenia zawodowego. Niezadowolone osoby, przed odejściem z pracy powstrzymuje natomiast przewidywanie negatywnych konsekwencji takiej decyzji – trudności ze znalezieniem nowego miejsca zatrudnienia oraz problemów finansowych.
„Regularne monitorowanie poziomu satysfakcji pracowników odgrywa istotną rolę w skutecznym zarządzaniu personelem” – mówi Dominika Kowalczyk z IIBR. „Znajomość poziomu zadowolenia pracowników pozwala na określenie obszarów problematycznych i wprowadzanie niezbędnych działań korekcyjnych, a w konsekwencji zapobiega pogłębianiu się poczucia niezadowolenia osób zatrudnionych. Wyniki badania sugerują, że w okresie dużego zainteresowania wyjazdami do pracy za granicę, o zadowolenie pracownika należy dbać ze szczególną troską”.
„Coraz częściej na rynku pracy warunki zatrudnienia zaczynają dyktować pracownicy. Dlatego pracodawcy powinni ze szczególną uwagą śledzić informacje na temat ich potrzeb, a także poziomu satysfakcji z wykonywanej pracy. Tylko w ten sposób będą mogli w efektywny sposób zarządzać zespołem, a tym samym całą firmą” – komentuje Przemysław Gacek, prezes Pracuj.pl.
O badaniu - Badanie zrealizowano metodą CAWI między 11 października a 2 listopada 2006 roku. W badaniu uczestniczyło 4715 pracowników średnich i dużych przedsiębiorstw.