Pociągiem z Krakowa na lotnisko w Balicach
W czwartek zainaugurowano pasażerskie
połączenie kolejowe pomiędzy centrum Krakowa i Międzynarodowym
Portem Lotniczym Kraków-Balice. Jest to pierwsze rozwiązanie w
Polsce, wykorzystujące kolej do przewozów podróżnych na lotnisko.
Pierwsze szynobusy ruszą w piątek 26 maja.
Nowoczesne szynobusy będą kursowały od piątku na trasie Dworzec Główny PKP - MPL Kraków-Balice co pół godziny, od godz. 4.00 rano do godz. 23:30. Przejazd w jedną stronę zajmie około 16 minut, co znacznie przyspieszy i usprawni komunikację z lotniskiem. Do tej pory przejazd autobusem komunikacji miejskiej trwał ponad 40 minut.
W pierwszym etapie dzięki modernizacji linii kolejowej Kraków- Mydlniki oraz bocznicy towarowej do Balic pociągi będą dojeżdżać z Dworca Głównego PKP do tymczasowego przystanku końcowego, oddalonego o 200 metrów od terminala pasażerskiego na lotnisku. Ten odcinek pasażerowie mogą pokonać korzystając ze specjalnego autobusu lub przejść pieszo.
Koszt prac związanych z pierwszy etapem modernizacji (naprawa toru, wzmocnienie nawierzchni, regulacja osi toru) wyniosła ponad 5 mln zł. Pieniądze pochodziły z budżetu PKP Polskie Linie Kolejowe.
W drugim etapie, który ma potrwać najdłużej do połowy przyszłego roku, kolej zamierza wymienić całą nawierzchnię kolejową oraz zbudować sygnalizację i sieć trakcyjną, co będzie kosztować co najmniej 17 mln zł. Miasto zobowiązało się do wybudowania wiaduktu na ruchliwej ulicy Balickiej, dzięki czemu nowa linia bezkolizyjnie będzie się krzyżować z drogą. W przyszłości planowana jest także budowa brakującego 450-metrowego odcinka torów wraz z kończącym je peronem na lotnisku w Balicach. Przedsięwzięcie to ma sfinansować Międzynarodowy Port Lotniczy. Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski przypomniał, że realizacja pomysłu, aby uruchomić połączenie kolejowe między centrum miasta i lotniskiem, trwała od połowy lat 90. Przyspieszenie prac nastąpiło dopiero przed wizytą w Krakowie papieża Benedykta XVI.
Jeśli chcemy mówić poważnie o Krakowie jako mieście turystyki, turyści muszą mieć jak najwięcej ułatwień, to połączenie jest jednym z największych- ocenił Majchrowski.
Marszałek województwa małopolskiego Janusz Sepioł podkreślił, że w XXI wieku będą się turystycznie rozwijać tylko te polskie miasta, które - wzorem aglomeracji europejskich - będą mieć kolejowe pasażerskie połączenia ze swoimi lotniskami.
Obecnie w naszym kraju tylko Kraków ma szynowe połączenie do lotniska i to jest dobry prognostyk- ocenił.
Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice jest drugim co do wielkości (po warszawskim Okęciu) portem lotniczym w Polsce.
W tegorocznym letnim rozkładzie lotnisko będzie miało 49 regularnych połączeń do 39 miast w Europie, a także Stanach Zjednoczonych i Izraelu. Wykonywać je będzie 19 przewoźników, w tym sześciu zaliczanych do tzw. tanich linii.
W zeszłym roku lotnisko odprawiło rekordową liczbę prawie 1,6 mln pasażerów, co daje prawie 90 proc. dynamikę wzrostu w porównaniu z 2004 rokiem. Prognoza na ten rok mówi o przekroczeniu granicy 2 mln pasażerów. (it)