Koniec awantury o przekop. Decyzja zapadła

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na dokumentację budowy toru wodnego do portu w Elblągu. To kluczowy etap inwestycji przez Mierzeję Wiślaną. Rząd PiS nie przewidywał wykonania ostatniego odcinka do elbląskiego portu. Chciał, by ten fragment zbudował samorząd elbląski.

Kanal zeglugowy na Mierzei Wislanej
Kanal zeglugowy na Mierzei Wislanej
Źródło zdjęć: © East News
Mateusz Dolak

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy toru wodnego prowadzącego do portu w Elblągu. Jest to ostatni odcinek drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną.

Niespełna kilometrowy fragment toru wodnego do portu w Elblągu nie był wcześniej objęty programem "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Rząd PiS nie przewidywał wykonania tego odcinka, oczekując, że zrealizuje go samorząd elbląski. Po wyborach parlamentarnych nowy rząd koalicyjny zdecydował się na dokończenie inwestycji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W styczniu ubiegłego roku Ministerstwo Infrastruktury zleciło Dyrektorowi Urzędu Morskiego w Gdyni przygotowanie dokumentacji projektowej, analizy nawigacyjnej oraz ekspertyz technicznych. Celem jest ustalenie niezbędnych inwestycji, które umożliwią dokończenie toru wodnego i pełne wykorzystanie infrastruktury portu w Elblągu.

Tor wodny ma mieć szerokość 36 m i głębokość 5 m na odcinkach od punktu P1 (na wysokości oczyszczalni ścieków) do punktu P2 (przy rozwidleniu rzeki i Kanału Jagiellońskiego) oraz od punktu P2 do punktu Port (zlokalizowanego na wysokości mostu Unii Europejskiej). Planowane jest umocnienie brzegów oraz budowa obrotnicy o średnicy 160 m na rozwidleniu rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego.

Od stycznia 2024 r. prowadzone są prace przy pogłębianiu rzeki Elbląg, realizowane w ramach IV etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Umowa obejmuje wykonanie kolejnego odcinka toru wodnego o głębokości 5 m. Na odcinku P1 do P2 przeprowadzono badania i oczyszczono dno z przeszkód ferromagnetycznych.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wynosi prawie 23 km. Samo przejście przez Zalew Wiślany ma nieco ponad 10 km, a na rzece Elbląg także ponad 10 km. Pozostałe 2,5 km to odcinek złożony ze śluzy, portu zewnętrznego oraz stanowiska postojowego. Kanał oraz cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.

Czytaj też:

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (139)