Koniec awantury o przekop. Decyzja zapadła
Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na dokumentację budowy toru wodnego do portu w Elblągu. To kluczowy etap inwestycji przez Mierzeję Wiślaną. Rząd PiS nie przewidywał wykonania ostatniego odcinka do elbląskiego portu. Chciał, by ten fragment zbudował samorząd elbląski.
Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy toru wodnego prowadzącego do portu w Elblągu. Jest to ostatni odcinek drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną.
Niespełna kilometrowy fragment toru wodnego do portu w Elblągu nie był wcześniej objęty programem "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Rząd PiS nie przewidywał wykonania tego odcinka, oczekując, że zrealizuje go samorząd elbląski. Po wyborach parlamentarnych nowy rząd koalicyjny zdecydował się na dokończenie inwestycji.
W styczniu ubiegłego roku Ministerstwo Infrastruktury zleciło Dyrektorowi Urzędu Morskiego w Gdyni przygotowanie dokumentacji projektowej, analizy nawigacyjnej oraz ekspertyz technicznych. Celem jest ustalenie niezbędnych inwestycji, które umożliwią dokończenie toru wodnego i pełne wykorzystanie infrastruktury portu w Elblągu.
Tor wodny ma mieć szerokość 36 m i głębokość 5 m na odcinkach od punktu P1 (na wysokości oczyszczalni ścieków) do punktu P2 (przy rozwidleniu rzeki i Kanału Jagiellońskiego) oraz od punktu P2 do punktu Port (zlokalizowanego na wysokości mostu Unii Europejskiej). Planowane jest umocnienie brzegów oraz budowa obrotnicy o średnicy 160 m na rozwidleniu rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego.
Od stycznia 2024 r. prowadzone są prace przy pogłębianiu rzeki Elbląg, realizowane w ramach IV etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Umowa obejmuje wykonanie kolejnego odcinka toru wodnego o głębokości 5 m. Na odcinku P1 do P2 przeprowadzono badania i oczyszczono dno z przeszkód ferromagnetycznych.
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wynosi prawie 23 km. Samo przejście przez Zalew Wiślany ma nieco ponad 10 km, a na rzece Elbląg także ponad 10 km. Pozostałe 2,5 km to odcinek złożony ze śluzy, portu zewnętrznego oraz stanowiska postojowego. Kanał oraz cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.
Czytaj też: