PolskaPiętrowe wagony na trasie Łódź-Warszawa

Piętrowe wagony na trasie Łódź-Warszawa

PKP Intercity w najbliższych dniach mają ogłosić przetarg na zakup 30 piętrowych wagonów. To będą pierwsze piętrowe wagony w historii Intercity. Koszt inwestycji to około 190 mln zł. Piętrowe wagony będą miały pociągi z Łodzi do Warszawy.

Piętrowe wagony na trasie Łódź-Warszawa
Źródło zdjęć: © WP.PL

04.10.2011 | aktual.: 05.10.2011 10:08

Dlaczego wagony na trasie z Łodzi do stolicy mają być piętrowe? Kolejarze tłumaczą to największą liczbą pasażerów w Polsce. Dlatego ustawienie za lokomotywą piętrowych wagonów jest lepszym rozwiązaniem niż doczepianie kolejnych części składów pociągów. Planowany wzrost liczby pasażerów spowodowałby konieczność doczepiania wagonów, a pociągi stałyby się dłuższe niż perony.

Na trasie z Łodzi do stolicy jeszcze kilka lat temu jeździły składy 9 lub 10 wagonów. Obecnie kursują już składy z 11 lub 12 wagonami, które i tak są przepełnione. W PKP przewidują, że liczba podróżnych jeszcze wzrośnie. Obecnie w godzinach szczytu w każdym pociągu z Łodzi do Warszawy jest od 800 do 1.000 pasażerów.

Nowoczesne piętrusy muszą być dostosowane do prędkości 160 km/godz., jaką mają rozwijać pociągi na trasie z Łodzi do Warszawy. W jednym wagonie w wygodnych i przestronnych fotelach ma zmieścić się od 110 do120 podróżnych. Standardowe wagony z przedziałami mogą pomieścić 80 pasażerów na miejscach siedzących. Nowoczesne pociągi ED74 wyprodukowane przez bydgoski zakład PESA posiadają 194 miejsca siedzące, ale mają ponad 80 m długości. Nowe wagony piętrowe mają mieć długość około 27 m.

Intercity ma wymagania, żeby nowe wagony piętrowe miały większe toalety. Część wagonów ma być również przystosowana dla niepełnosprawnych.

Kolejowa spółka rozpoczęła także remonty swoich wagonów.

- W tym roku chcemy wyremontować około tysiąca wagonów, z czego na 857 już podpisaliśmy kontrakty. Zdajemy sobie sprawę, że zmiany wymagają czasu, ale wszystko wskazuje na to, że podążamy w dobrym kierunku - powiedział Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

Kolejne 800 wagonów ma być wyremontowanych w przyszłym roku. Modernizacja taboru w Intercity powinna zakończyć się w połowie 2013 roku. Obecnie spółka ma prawie 3 tys. wagonów, z czego prawie połowa stoi na bocznicach i czeka na remont.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)