Trwa ładowanie...

Pierwszy lot Tu-154 po remoncie - minister na pokładzie

Jedyny rządowy Tu-154 odleciał do Kosowa z żołnierzami 24. zmiany polskiego kontyngentu KFOR. Na pokładzie jest minister obrony Bogdan Klich.

Pierwszy lot Tu-154 po remoncie - minister na pokładzieŹródło: PAP, fot: Radek Pietruszka
d1ft999
d1ft999

Zobacz zdjęcia: Tu-154M znów poleciał

Tu-154M Lux o numerze bocznym 102 był w remoncie w Rosji, gdy katastrofie uległ bliźniaczy samolot z numerem 101. Po powrocie 102 wykonywał loty szkoleniowe, treningowe i testowe na potrzeby komisji badającej katastrofę smoleńską. To jednak pierwszy jego lot transportowy.

Tuż przed wylotem, podczas krótkiego briefingu minister Klich podkreślał, że "sytuacja w Kosowie jest stabilna, ale wymaga obecności polskich żołnierzy".

O samym przelocie Tu-154 mówił, że nie czuje żadnych emocji i ma "pełne zaufanie do załogi". - Tym samolotem już latałem, to ten sam samolot po modernizacji, wobec tego nie ma żadnych emocji. Wsiadam razem z żołnierzami po to, żeby im towarzyszyć w drodze na miejsce - dodał.

d1ft999

- Służył do tej pory do lotów szkoleniowych, po zapewnieniu strony rosyjskiej, że może służyć vip-om, będzie służył vip-om - dodał.

Dziennikarze dopytywali też kiedy kupione zostaną nowe samoloty dla vip-ów. Szef MON podkreślił, że obecnie polskie vip-y korzystają z wyczarterowanych samolotów. - To na razie wystarcza - dodał.

Tu-154M o numerze bocznym 102 nie wykonywał lotów o statusie HEAD - z osobami pełniącymi najwyższe funkcje w państwie. W marcu zostały one wstrzymane formalnie, gdy Rosawiacja - Federalna Agencja Transportu Lotniczego - zaleciła zawieszenie lotów Tu-154M z powodu usterek technicznych związanych z wadami konstrukcyjnymi. W kwietniu Polska dostała od Rosawiacji informację, że zalecenie nie dotyczy polskiej, znacznie zmodyfikowanej wersji tego samolotu.

Szef MON powiedział wtedy, że nie ma przeszkód, by uprawnione osoby na najwyższych stanowiskach w państwie znów korzystały z tupolewa. Zaznaczył, że nie od MON - do którego samolot formalnie należy jako maszyna wojskowa - lecz od uprawnionych dysponentów należy decyzja o użyciu samolotu.

d1ft999

Po utracie jednego z Tu-154 w katastrofie w Smoleńsku polskie władze wykorzystywały dwa wyczarterowane od PLL Lot Embraery 175. Na krótszych trasach 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego eksploatuje samoloty Jak-40, M-28 Bryza (które jednak nie mogą przewozić osób zajmujących najwyższe stanowiska) oraz śmigłowce.

KFOR (Kosovo Forces) to międzynarodowe siły działające pod auspicjami NATO w Kosowie od 1999 r. Polski kontyngent liczący ok. 200 osób wchodzi w skład Międzynarodowej Grupy Bojowej Północ; do zadań polskich żołnierzy należy m.in. służba na posterunku granicznym między Kosowem i Serbią.

d1ft999
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1ft999
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj