Osobiste dzienniki lotów na Siewiernym "w areszcie"
Żandarmeria Wojskowa, działając na zlecenie Wojskowej Prokuratury Okręgowej w Warszawie, zabezpieczyła osobiste dzienniki lotów byłych żołnierzy 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego - dowiedział się "Nasz Dziennik".
29.06.2011 | aktual.: 29.06.2011 10:39
Właściciele aresztowanych dzienników lądowali na lotnisku Siewiernyj, ale nie wszyscy samolotem Tu-154M. Piloci odbywali też loty z członkami załogi tupolewa, która zginęła pod Smoleńskiem 10 kwietnia ubiegłego roku. Gazeta dodaje, że Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Warszawie, prowadząca śledztwo w sprawie katastrofy samolotu Tu-154M, dokona analizy osobistych dzienników lotów byłych pilotów 36. pułku.
Według ustaleń gazety ŻW zatrzymała osobiste dzienniki lotów dwóch pilotów latających w fotelu dowódcy na lotnisko Siewiernyj samolotami Tu-154M. To były dowódca specpułku płk Tomasz Pietrzak oraz ppłk Janusz Macieszczuk. Obaj opuścili 36. SPLT na długo przed katastrofą samolotu Tu-154M w Smoleńsku, bo jeszcze w 2008 roku.
Jak ustalił "Nasz Dziennik", na zlecenie wojskowej prokuratury Żandarmeria Wojskowa wezwała wczoraj trzech pilotów na przesłuchania. Wszyscy mieli stawić się o tej samej porze, ale jak się okazało, przesłuchań nie było. Żandarmi zażądali wydania osobistych dzienników lotów. Jako że żaden ze świadków nie został uprzedzony o celu wezwania i żaden z lotników nie miał przy sobie dziennika, wszyscy piloci w towarzystwie żandarmów zostali przetransportowani do domów, gdzie dzienniki zostały zabezpieczone. Na wypadek braku chęci współpracy żandarmi byli wyposażeni w nakazy rewizji.
Prokuratura nie odpowiedziała na pytania "Naszego Dziennika" dlaczego interesuje się dziennikami pilotów, w których zapisywany jest każdy lot, jaki pilot odbył, wraz z godziną startu i godziną lądowania.
Jak wyjaśnił mjr rez. dr Michał Fiszer, były pilot wojskowy, zastępca redaktora naczelnego miesięcznika "Lotnictwo", osobisty dziennik lotów to bogate źródło wiedzy o pilocie, gdyż zapisywany jest w nim każdy lot, jaki pilot odbył, wraz z godziną startu i godziną lądowania.