Orange: jest dobrze!
'Zaprezentowane wyniki badań prezentujące znajomość marki Orange w Polsce w 6 tygodni od jej wprowadzenia na rynek oceniamy bardzo dobrze'.
Wczoraj Jacek Kalinowski, Rzecznik Prasowy PTK Centertel, Orange przedstawił komentarz firmy, odnośnie wyników badania TNS OBOP nt. percepcji marki Orange w Polsce.
- Zaprezentowane wyniki badań OBOP prezentujące znajomość marki Orange w Polsce w 6 tygodni od jej wprowadzenia na rynek oceniamy bardzo dobrze. Tak wysoka spontaniczna (40 proc.) i jeszcze wyższa wspomagana (67 proc.) znajomość zupełnie nowej marki na polskim rynku - w tak krótkim czasie od jej wprowadzenia - przewyższyła nawet nasze oczekiwania i dowodzi wielkiego sukcesu marketingowego oraz olbrzymiego zainteresowania Polaków oferta i marka Orange - co zresztą obserwujemy w dobrych wynikach sprzedaży.
W przypadku marki Idea (Idea Centertel) po 1,5 m-ca od wprowadzenia na rynek w 1998 r. posiadaliśmy znacznie mniejsza znajomość marki wśród Polaków niż ma to miejsce obecnie, więc jesteśmy przekonani, że marka Orange jeszcze lepiej i szybciej odniesie sukces na polskim rynku, niż miało to miejsce w przypadku marki Idea. Wyniki badań OBOP oraz rosnące zainteresowanie polskich Klientów marką Orange potwierdzają trafność podjętej decyzji o zmianie marki sieci komórkowej, której operatorem jest Polska Telefonia Komórkowa Centertel - czytamy w komunikacie.
Przypomnijmy, że znajomość spontaniczna i wspomagana marki Orange w październiku 2005 roku, czyli w pierwszym miesiącu po wprowadzeniu jej na polski rynek, jest znacząco niższa od wyników, które osiągnęła Idea. Mimo znacznych wydatków na kampanię reklamową - w samej telewizji sięgających niemal 25 mln zł - Orange nie udało się uzyskać rezultatów notowanych dla wskaźników swojej poprzedniczki - wynika z najnowszego badania TNS Telecoms Index & Interbus przeprowadzonego przez firmę TNS OBOP. Jednak w porównaniu z wynikami, jakie osiągnęły Heyah i Sami Swoi po pierwszym miesiącu ich obecności na rynku kampania informacyjna PTK Centertel okazała się być bardziej efektywna.
W październiku Orange spontanicznie wymieniało o 24 punktów procentowych badanych mniej niż markę Idea. Podobna różnica widoczna jest w przypadku znajomości wspomaganej - marka ta była rozpoznawana przez 67% respondentów (Idea przez 87%).
Z badania TNS Telecoms Index & Interbus wynika ponadto, że co czwarty użytkownik (25%) Idei/Orange nie wymienił spontanicznie nowej nazwy swojego operatora. Po odczytaniu listy marek, znajomość Orange deklarowała zdecydowana większość klientów tej sieci (94%). Oznacza to jednak, że 6% użytkowników marki nie wymieniło jej nazwy nawet w teście znajomości wspomaganej.
"Orange wchodzi na miejsce marki Idea, która w przeciągu kilku lat wyrobiła sobie dużą renomę. Podobne kontrowersje kilka lat temu budził rebranding CPN. Na przemianowanie dobrze znanej marki CPN na Orlen zarówno opinia publiczna jak i specjaliści reagowali niechętnie. Po latach całą operację rynek uznał za udaną" - komentuje Konrad Magdziarz z działu badań rynku Telecom & IT - "Obecnie obserwujemy trudną operację logistyczną w wykonaniu jednej z największych firm telekomunikacyjnych w regionie. Warto zauważyć, że na sukces rynkowy nie składa się wyłącznie rozpoznawalność marki na rynku. Jednak trendy znajomości marek Idea i Orange w najbliższych miesiącach będą jednymi z mierników jej sukcesu lub porażki".
We wrześniu doszło do zmiany marki sieci telefonii komórkowej należącej do PTK Centertel - Ideę zastąpił Orange, marka używana w prawie 20 krajach europejskich.
PTK Centertel należy do Telekomunikacji Polskiej, której inwestorem strategicznym jest z kolei France Telecom.