Utknęły. Nagranie z Kanału Panamskiego krąży w sieci

Ponad 200 statków utknęło po obu stronach Kanału Panamskiego - donosi Wall Street Journal. Zarząd kanału musiał przedłużyć ograniczenia w tranzycie. Wszystko z powodu suszy.

Ogromny korek. Ponad 200 statków utknęło w Kanale Panamskim
Ogromny korek. Ponad 200 statków utknęło w Kanale Panamskim
Źródło zdjęć: © EPA, PAP | Bienvenido Velasco
Sara Bounaoui

20.08.2023 | aktual.: 20.08.2023 21:51

Od dłuższego czasu z powodu uporczywej suszy przepustowość Kanału Panamskiego jest znacznie ograniczona.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"W związku z przedłużającymi się konsekwencjami okresu bez opadów zarząd Kanału Panamskiego przedłuża warunek trzeci rezerwowania tranzytu, aby w dalszym ciągu łagodzić nagromadzenie się statków czekających w kolejce na tranzyt, które nie mogły wcześniej zapewnić sobie rezerwacji przepływu" - przekazał zarząd kanału w oświadczeniu, które cytuje agencja Reuters.

Zgodnie z ograniczeniami statki nie mogą przekraczać zanurzenia 44 stóp (13,41 metrów) Zarząd zezwala na przepływ 14 mniejszych jednostek dziennie przez stare śluzy kanału i przez 10 jednostek przez nowe, większe śluzy. W obu przypadkach statki muszą mieć rezerwacje na ten tranzyt.

Utknęło ponad 200 statków

Mimo środków ostrożności po obu stronach Kanału Panamskiego na mieliźnie utknęło ponad 200 statków - pisze WSJ.

Problemy na kanale spowodują wzrost cen

Niestety, przez podobne sytuacje generowane są opóźnienia w dostawach, a więc straty finansowe.

"Jeśli nie ma wystarczającej ilości deszczu, tranzyty statków są ograniczane, a te, które przepływają, płacą duże opłaty, które zwiększają koszty transportu dla właścicieli ładunków. Chodzi głównie o amerykańskich eksporterów ropy i gazu oraz importerów z Azji" - pisze WSJ.

To może zwiększyć presję na ceny towarów konsumpcyjnych - przewiduje WSJ.

Problem jest spory, bo kanał potrzebuje codziennie trzy razy więcej wody, niż zużywa cały Nowy Jork. Jego uzupełnienie zależy niemal wyłącznie od opadów.

Źródło: Wall Street Journal, Reuters

Zobacz także
Komentarze (32)