Ogromna asteroida coraz bliżej Ziemi. Ryzyko końca świata jest niewielkie

Asteroida 1998 FF14 minionej nocy miała minąć Ziemię w odległości ok. 4 158 731 km. Punkt ten miała osiągnąć około godziny 3 w nocy. Jednak naukowcy pomylili się w obliczeniach, a asteroida dopiero o 5 rano zbliżyła się na tę odległość.

Ogromna asteroida coraz bliżej Ziemi. Ryzyko końca świata jest niewielkieŹródło: iStock.com
dyqpr3e

Asteroida 1998 FF14 została odkryta w 1998 roku i od tamtej pory znajduje się na liście NEO (obiektów blisko Ziemi). Asteroida ma ok. 430 metrów średnicy. Jest prawie dwa razy większa niż Pałac Kultury i Nauki stojący w centrum Warszawy.

1998 FF14 pędziła w kierunku Ziemi z prędkością 80 tys. km/h. Gdyby asteroida weszła w ziemską atmosferę i uderzyła w naszą planetę, wówczas doszłoby do końca świata.

Naukowcy spali jednak spokojnie. NASA szacowała, że obiekt minie naszą planetę w odległości 0,028 au [jednostki astronomicznej], czyli ok. 4 158 731 km ok. godziny 3 w nocy. Asteroida zbliżyła się wtedy do naszej planety na odległość 4, 17 mln km. W kolejnych godzinach zbliżyła się na szacowaną odległość.

Z perspektywy Ziemskich odległości wydaje się, że asteroida znalazła się daleko od naszej planety, jednak kiedy spojrzymy na tę odległość z perspektywy kosmosu, wówczas asteroida znajdzie się niebezpiecznie blisko. Dla porównania dystans między Ziemią a Słońcem wynosi prawie 150 mln km.

dyqpr3e

Asteroida 1998 FF14 jeszcze nie raz zbliży się do Ziemi. W 2026 roku minie naszą planetę w odległości 15 mln kilometrów, a w 2085 roku będzie to 27 mln kilometrów.

Kolejnym dużym obiektem, który w najbliższym czasie minie naszą planetę będzie asteroida 1998 HL1. Obiekt odkryty w 1998 roku może mieć od 440 do nawet 990 metrów średnicy. NASA szacuje, że asteroida ta minie naszą planetę w odległości ok. 6 mln. kilometrów z prędkością sięgającą 40 tys. km/h.

Koniec świata nadejdzie z kosmosu, ale nie wiadomo kiedy

Naukowcy z NASA nie mają wątpliwości. Koniec świata nadejdzie z kosmosu. Wokół naszej planety krążą setki tysięcy planetoid, które realnie zagrażają życiu na Ziemi.

Jedną z najgroźniejszych asteroid, które w najbliższych latach znajdą się blisko naszej planety, będzie asteroida 99942 Apophis zwana również "Bogiem Chaosu". Ogromna asteroida, której średnicę szacuje się na ok. 330 metrów w najbliższych latach aż dwukrotnie minie naszą planetę.

dyqpr3e

Apophis już w 2029 roku minie Ziemię w odległości zaledwie 30 tys. km. Jeszcze bliżej naszej planety znajdzie się 2036 roku. Ze względu na kontakt z ziemską atmosferą w 2029 roku nie wiadomo, jak blisko Ziemi znajdzie się w 2036 roku. Naukowcy nie są w stanie zagwarantować, że nie będzie to kurs kolizyjny.

Na liście potencjalnie niebezpiecznych obiektów znalazła się również asteroida Bennu. Jest to jeden z największych obiektów zagrażających naszej planecie. Bennu ma 560 metrów średnicy i porusza się ze średnią prędkością 27 km/s. Badacze z NASA szacują, że obiekt kilkukrotnie znajdzie się blisko Ziemi w latach 2169–2199, a szansa na zderzenie wyniesie wtedy 0,037%.