Ogromna asteroida coraz bliżej Ziemi. Ryzyko końca świata jest niewielkie

Asteroida 1998 FF14 minionej nocy miała minąć Ziemię w odległości ok. 4 158 731 km. Punkt ten miała osiągnąć około godziny 3 w nocy. Jednak naukowcy pomylili się w obliczeniach, a asteroida dopiero o 5 rano zbliżyła się na tę odległość.
Głosuj
Podziel się
Opinie
Asteroida 1998 FF14 zbliża się do Ziemi
Asteroida 1998 FF14 zbliża się do Ziemi (iStock.com)
d4dwqzf

Asteroida 1998 FF14 została odkryta w 1998 roku i od tamtej pory znajduje się na liście NEO (obiektów blisko Ziemi). Asteroida ma ok. 430 metrów średnicy. Jest prawie dwa razy większa niż Pałac Kultury i Nauki stojący w centrum Warszawy.

1998 FF14 pędziła w kierunku Ziemi z prędkością 80 tys. km/h. Gdyby asteroida weszła w ziemską atmosferę i uderzyła w naszą planetę, wówczas doszłoby do końca świata.

Naukowcy spali jednak spokojnie. NASA szacowała, że obiekt minie naszą planetę w odległości 0,028 au [jednostki astronomicznej], czyli ok. 4 158 731 km ok. godziny 3 w nocy. Asteroida zbliżyła się wtedy do naszej planety na odległość 4, 17 mln km. W kolejnych godzinach zbliżyła się na szacowaną odległość.

d4dwqzf

Z perspektywy Ziemskich odległości wydaje się, że asteroida znalazła się daleko od naszej planety, jednak kiedy spojrzymy na tę odległość z perspektywy kosmosu, wówczas asteroida znajdzie się niebezpiecznie blisko. Dla porównania dystans między Ziemią a Słońcem wynosi prawie 150 mln km.

Asteroida 1998 FF14 jeszcze nie raz zbliży się do Ziemi. W 2026 roku minie naszą planetę w odległości 15 mln kilometrów, a w 2085 roku będzie to 27 mln kilometrów.

Kolejnym dużym obiektem, który w najbliższym czasie minie naszą planetę będzie asteroida 1998 HL1. Obiekt odkryty w 1998 roku może mieć od 440 do nawet 990 metrów średnicy. NASA szacuje, że asteroida ta minie naszą planetę w odległości ok. 6 mln. kilometrów z prędkością sięgającą 40 tys. km/h.

Koniec świata nadejdzie z kosmosu, ale nie wiadomo kiedy

d4dwqzf

Naukowcy z NASA nie mają wątpliwości. Koniec świata nadejdzie z kosmosu. Wokół naszej planety krążą setki tysięcy planetoid, które realnie zagrażają życiu na Ziemi.

Jedną z najgroźniejszych asteroid, które w najbliższych latach znajdą się blisko naszej planety, będzie asteroida 99942 Apophis zwana również "Bogiem Chaosu". Ogromna asteroida, której średnicę szacuje się na ok. 330 metrów w najbliższych latach aż dwukrotnie minie naszą planetę.

Apophis już w 2029 roku minie Ziemię w odległości zaledwie 30 tys. km. Jeszcze bliżej naszej planety znajdzie się 2036 roku. Ze względu na kontakt z ziemską atmosferą w 2029 roku nie wiadomo, jak blisko Ziemi znajdzie się w 2036 roku. Naukowcy nie są w stanie zagwarantować, że nie będzie to kurs kolizyjny.

Na liście potencjalnie niebezpiecznych obiektów znalazła się również asteroida Bennu. Jest to jeden z największych obiektów zagrażających naszej planecie. Bennu ma 560 metrów średnicy i porusza się ze średnią prędkością 27 km/s. Badacze z NASA szacują, że obiekt kilkukrotnie znajdzie się blisko Ziemi w latach 2169–2199, a szansa na zderzenie wyniesie wtedy 0,037%.

Podziel się opinią